Tapahtumapankki

Suomen kirjastojen yhteiseen Tapahtumapankkiin kerätään reseptejä kirjastotapahtumista. Sen tavoitteena on vahvistaa vertaistukea kirjastojen välillä sekä auttaa kirjastotyöntekijöitä uudenlaisen toiminnan kokeilemisessa.

Tapahtuma voi olla mikä tahansa kirjaston järjestämä aktiviteetti, tempaus, kerho, teemaviikko, näyttely jne. – vain mielikuvitus on rajana!

Tervetuloa mukaan kartuttamaan Tapahtumapankkia ja hyödyntämään sen tarjontaa omassa kirjastossasi!

Tapahtumareseptihaku

Huom! Sanahausta puuttuu toistaiseksi katkaisumahdollisuus.

Pakohuone on kokemuksellinen ryhmäpeli, jossa ratkotaan luovaa ongelmanratkaisua vaativia tehtäviä tarinan sisällä. Pedagoginen pakohuone yhdistää ilmiöoppimisen, pelillisyyden ja ryhmätyötaidot. Tavoitteellinen peli lisää motivaatiota ja...

Kohderyhmä:
kaikki asiakkaat, kirjaston henkilökunta
Toteuttanut kirjasto:
Ääres

Työpajoissa opetellaan yhdessä tarinoiden kirjoittamista ja helppoa pelikoodausta. Työpajoissa hyödynnetään ilmaisia työkaluja, jotka ovat osallistujien saatavilla myös työpajasarjan päätyttyä, nimellisesti Ren'Pyä ja Twinea. Työpajasarja...

Kohderyhmä:
kaikki asiakkaat
Toteuttanut kirjasto:
Vantaan kaupunginkirjasto

Lauttasaaressa Helsingissä on aktiivista kiinnostusta kaupunginosan historiaan. Kirjastolla järjestettiin kiinnostuneille tilaisuus kuulla, mistä paikallishistoriatietoa saa verkosta ja arkistoista. Tapahtumaan liittyy myös FB-ryhmä...

Kohderyhmä:
kaikki asiakkaat, ikäihmiset
Toteuttanut kirjasto:
Lauttasaaren kirjasto ja Kirjastot.fi

Kirjasto voi parhaimmillaan olla erittäin monipuolinen ja opetusta rikastuttava yhteistyökumppani koulun ilmiöpohjaisen oppimisen kokonaisuuksissa. Helsingin kaupunginkirjastossa toteutettiin vuosina 2016-2017 AVI:n rahoittama hanke, jonka...

Kohderyhmä:
lapset, nuoret
Toteuttanut kirjasto:
Helsingin kaupunginkirjasto

Kirjakaveri edistää lukemisharrastusta kouluissa, kirjastoissa, lastenkodeissa, nuorisotaloilla ja vanhainkodeissa. Kirjakaverin toimintatapoja ovat esimerkiksi lukupiirit ja keskustelukerhot. Kirjakaverin voi kutsua vaikkapa lukemaan...

Kohderyhmä:
kaikki asiakkaat, nuoret, aikuiset, ikäihmiset, maahanmuuttajat, lukemisesteiset, kirjaston henkilökunta
Toteuttanut kirjasto:
Runosmäen kirjasto

Haluaisitko kokeilla olisiko sinusta uudeksi Sherlock Holmesiksi tai Hercule Poirotiksi? Kutkutteleeko kielen päällä neiti Marplemaiset kommentit? Kirjan talon murhamysteerissä tuomme tilaisuuteesi omintakeisen murhan tilauksesta. Murha...

Kohderyhmä:
kaikki asiakkaat, nuoret, aikuiset, ikäihmiset, maahanmuuttajat, kirjaston henkilökunta
Toteuttanut kirjasto:
Runosmäen kirjasto

Junnut pyörittelevät peukaloitaan? Koulupäivän jälkeen aikaa tuhlattavaksi, mutta perheen harrastusbudjetti on jo käytetty? Iltapäiväkerhomme konseptoidaan sanataiteilijoidemme toimesta ja toimitetaan tilauksesta kirjastoille koko Suomen...

Kohderyhmä:
lapset, nuoret
Toteuttanut kirjasto:
Pansio, Lauste, Runosmäki, Jäkärlä, Hirvensalo, Varissuo, Turun pääkirjasto

Hyvinkään kirjastossa on järjestetty koululaisten kerhoa kevätkaudella 2017. Kerho on ollut suunnattu alakouluikäisille lapsille. Lapset ovat saaneet olla mukana kerhon toiminnan suunnittelussa. Kirjaston kerhossa on mm.: tehty...

Kohderyhmä:
lapset
Toteuttanut kirjasto:
Hyvinkään kirjasto

Tarkoituksena on vuorovaikutteisen toiminnan avulla oppia ymmärtämään nykyajan ilmiöitä. Toinen päämäärä on luovalla toiminnalla vahvistaa omaa itsekuvaa aktiivisena oman elämän valtiaana.     Lähtökohta-ajatuksena toiminnan...

Kohderyhmä:
aikuiset
Toteuttanut kirjasto:
Turun kaupunginkirjasto

Celian äänikirjojen tunnettavuuden lisääminen laitoksien sekä ikäihmisten ja muiden lukemisesteisten keskuudessa lukupiirin muodossa. Aktivointi ja lukemaan innostaminen.  

Kohderyhmä:
ikäihmiset, lukemisesteiset
Toteuttanut kirjasto:
Kaarinan kaupunginkirjasto

Pulmaario on matematiikan ja ohjelmoinnin pajakokonaisuus, joka on suunnattu 9-13 - vuotiaille lapsille ja nuorille. Oppaan ja valmiiden materiaalien avulla voit tuoda Pulmaario-pajan omaan kirjastoosi. Oppaan tehtävät ovat helppoja ja...

Kohderyhmä:
lapset, nuoret
Toteuttanut kirjasto:
Helmet-kirjastot

Tavoitteena on saada Pokémon Go -pelin pelaajia kirjaston PokeStopille luren eli Pokémon-houkuttimen avulla. Huom.! Kirjastossa PITÄÄ olla PokeStop, että tapahtuman voi järjestää. Lureja voi ostaa Pokémon-pelin kaupasta, ja viiden tunnin...

Kohderyhmä:
lapset, nuoret, aikuiset, maahanmuuttajat, lukemisesteiset, kirjaston henkilökunta
Toteuttanut kirjasto:
Oulunkylän kirjasto

Luoda kirjastolla sijaitsevan PokemonGo pelin pokestopin ympärille tapahtuma. Tapahtumassa aktivoidaan lure (houkutin) joka houkuttelee pokemoneja ja pelaajia kirjastolle. Tavoitteena ajankohtaista mobiilipeli-ilmiötä hyväksikäyttäen...

Kohderyhmä:
kaikki asiakkaat
Toteuttanut kirjasto:
Kallion kirjasto

Kuvataan videovinkkejä / kirjatrailereita yhdessä lukupiiriläisten kanssa. Tarkotuksen saada verkkoon lyhyitä kirjavinkkejä.

Kohderyhmä:
kaikki asiakkaat
Toteuttanut kirjasto:
Sellon kirjasto

Työpajassa yläkoululaiset tarkastelevat median nais- ja mieskuvia erityisesti visuaalisista mediaesityksistä. Tavoitteena on saada oppilaat pohtimaan mies- ja naiskuvien sekä mediassa esitettyjen ihmisten ulkonäön realistisuutta, tapoja...

Kohderyhmä:
nuoret
Toteuttanut kirjasto:
Turun kaupunginkirjasto

Kirjastonkäyttöä ja tiedonhakua opastava tehtäväsuunnistus kirjastossa toteutetaan QR-koodien ja tablet-laitteiden avulla. Oppilaat vastaavat tehtäväpaperin kysymyksiin QR-koodien avulla, joita löytyy jokaiselle kirjaston osastolle...

Kohderyhmä:
nuoret
Toteuttanut kirjasto:
Turun kaupunginkirjasto

Helsingin kaupunginkirjaston palkitsema Tablettistartti on sosiaalinen, matalan kynnyksen mobiililaiteopastus, joka on suunnattu erityisesti senioreille. Rennoilla 1-2 tunnin kokoontumiskerroilla kaivetaan omat "surffilaudat" esiin ja...

Kohderyhmä:
Toteuttanut kirjasto:
Itäkeskuksen kirjasto, Myllypuron mediakirjasto

Alakoululuokan kirjastovierailulla opitaan tiedonhakua, kirjastonkäyttöä ja mediankäyttöä tekemällä tehtäviä kirjastossa. Mediamatkassa oppilaat oppivat etsimään kirjan tai levyn verkkokirjastosta sekä hyllystä ja lisäksi mediaan liittyviä...

Kohderyhmä:
lapset, nuoret
Toteuttanut kirjasto:
Turun kaupunginkirjasto

Turun Mukulakino-elokuvanäytöksissä koulujen kesäloman (ja joskus muidenkin lomien) aikana esitetään lasten elokuva ja sen jälkeen työpajassa käsitellään nähtyä elokuvaa esimerkiksi askarrellen, leikkien, keskustellen tai valokuvaten....

Kohderyhmä:
lapset
Toteuttanut kirjasto:
Turun kaupunginkirjasto

Tehdään iPadeilla valokuvasarjakuvat aiemmin luetuista kirjoista. Lopuksi sarjakuvat siirretään opettajan koneelle, jotta ne voidaan yhdessä katsoa esimerkiksi videotykiltä tai julkaista luokan blogissa. Menetelmässä yhdistyy lukemaan...

Kohderyhmä:
lapset, nuoret
Toteuttanut kirjasto:
Turun kaupunginkirjasto

Kirjavinkki-videotyöpaja on toiminnallisen mediakasvatuksen menetelmä ja toteutettavissa kirjaston jatkuvana toimintana. Oppilaat oppivat mediatuotantoa ja videolukutaitoa, ja samalla innostetaan lukemaan. Työpaja toimii vertaisvinkkauksen...

Kohderyhmä:
lapset
Toteuttanut kirjasto:
Turun kaupunginkirjasto

1.-3.-luokkalaisille soveltuva mediasatutuokio, jossa luetaan ääneen Mediataitokoulu-sivuston (http://www.mediataitokoulu.fi/) tehtäväpankista löytyvä ”Loputon metsä” -satu. Netiketti, tietoturva, salasanojen salassapito, huijarit verkossa.

Kohderyhmä:
lapset
Toteuttanut kirjasto:
Turun kaupunginkirjasto

Norjassa Drammenin kirjastossa kehitetty tapahtumakonsepti, jossa dementiaa sairastavia senioreita tutustutetaan uuteen teknologiaan pelaamisen kautta. Pelaaminen on sosiaalista ja hauskaa ja se voi tarjota fyysista ja älyllistä...

Kohderyhmä:
ikäihmiset
Toteuttanut kirjasto:
Drammenin kirjasto, Norja

Celian äänikirjojen tunnetuksi tekeminen vanhuksille tai vammaisille lukupiirin muodossa. Lukemaan innostaminen, aktivointi ja ilo.

Kohderyhmä:
lukemisesteiset
Toteuttanut kirjasto:
Turun kaupunginkirjasto

Pelaaminen on kivaa! Mobiilipelivinkkauksessa esitellään hauskoja ja turvallisia mobiilipelejä (pienille) lapsille ja vanhemmille. Lapset ja aikuiset saavat pelata. Keskustellaan pelaamisesta.

Kohderyhmä:
lapset, aikuiset
Toteuttanut kirjasto:
Mediataikuri-hanke, Helsingin kaupunginkirjasto