Tapahtuma- ja ideapankki

lapset
nuoret
Kesto
useamman päivän tapahtuma tai teemaviikko
alle 100€
Lisää tietoa: Hinta riippuu rekvisiitasta ja miten paljon pystyy tekemään itse.
Kuvaus ja tavoite

Harry Potter Book Night on tunnetusti järjestetty yleensä helmikuun alussa. Nykyään tapahtumien järjestämistä varjostaa korona, joten suunnittelussa otettiin huomioon se, että isoja ryhmiä ei voi kokoontua viettämään tapahtumia. Siksi siis pakohuonepeli oli ratkaisu tähän, koska kerraallaan huoneessa on rajattu määrä osallistujia.

Vaikka Book Night siirtyi kesään, päätimme järjestää hiihtolomaviikolle tekemistä. Pakohuone varattiinkin nopeasti loppuun ja jonoonkin jäi innokkaita pelaajia.

Itse pakohuoneessa pelaajat pääsevät etsimään kadonnutta lohikäärmeen munaa erilaisten arvoitusten avulla. Peli rajattiin 2-4 henkilölle. Ikärajaksi laitettiin 11 v., mutta nuoremmat pääsivät osallistumaan vanhempien seurassa. Peliin varattiin aikaa 30 min., joka riitti oikein hyvin pelin läpäisyyn. Kaikki pakohuoneen läpäisseet saivat diplomin suorituksestaan.

Suositeltava ajankohta
Harry Potter Book Night
Tarvittavat materiaalit ja niiden käyttötarkoitus
Tilana meillä oli osa varastotilaa, koska meillä ei ollut erillistä huonetta peliä varten. Tilana se toimi kuitenkin hyvin, rajaksi lattiaan laitettiin teippiä. Rekvisiitaksi etsittiin kaikenlaista maagista ja peliin sopivaa. Varsinaisesti peliin kuuluvat rekvisiitat askarreltiin itse, enimmäkseen ylijääneistä materiaaleista. Pelissä käytettiin myös UV-taskulamppua sekä -tussia.
Miten tapahtuma tai idea toteutetaan

Toteutus on vähän pitkä kirjoitettavaksi tähän. Jos olet kiinnostunut tai suunnittelet jotain samanlaista, olen tehnyt tästä ohjaajan oppaan kuvineen, jonka mielellään jaan eteenpäin. Ota yhteyttä siis sähköpostilla ja kysy opasta minulta.

Missä vaiheessa järjestelyt tulee aloittaa, perustelut
Järjestelyt kannattaa aloittaa niin ajoissa kun voi, jos laskee mukaan rekvisiitan askartelun.
Tiedotus
Pakohuoneesta tiedotettiin kirjastotilassa, facebookissa, verkkokirjastossa sekä vapaa-aikatoimen tiedotteessa.
Kirjaston muuhun toimintaan vaikuttavaa, esim. melu
Pakohuone tarvitsee aina vetäjän, joten se pitää ottaa huomioon työvuoroissa.
Kuvauksen laatinut kirjasto ja Yhteystiedot
Keuruun kaupunginkirjasto