Tapahtuma- ja ideapankki

aikuiset
maahanmuuttajat
Kesto
säännöllisesti kokoontuva kerho tms.
yli 500€
Lisää tietoa: Toiminnan suunnittelu ja toteutus hankittiin ostopalveluna suomen kielen oppimisen ja kotoutumisen tukemiseen perehtyneeltä kolmannen sektorin toimijalta.
Kuvaus ja tavoite

Kirjasto- ja kulttuuri-integraatio Suomeen -projektin tavoitteena oli edistää osallistujien suomen kielen taitoa sekä kielen perusteiden oppimista ja oppimis- ja vuorovaikutustaitoja, kotoutumisprosessia tukien. Toiminnan aikana opetettiin myös monilukutaitoa, kielitietoista monikulttuurisuutta sekä vahvistettiin eri medioiden käyttämistä.

Projektin aikana (2021-2022) järjestettiin Turun kaupunginkirjastossa Suomalainen kulttuuri -verkkokurssi, osana Suomen sanat verkossa -palvelukokonaisuutta. Toiminta toteutui kahtena päivänä viikossa ajalla 16.8.2021 - 28.4.2022. Kurssin lisäksi ohjelmaan kuuluivat kirjastovierailut, kaupunkiretket ja retket luontoon sekä museoihin. Projekti toteutettiin Lounais-Suomen Alueviraston myöntämän valtionavustuksen turvin.

Toimijat ja yhteistyötahot
Turun kaupunginkirjasto ja Turun Naiskeskus-yhdistys ry.
Tarvittavat materiaalit ja niiden käyttötarkoitus
Verkkokurssin järjestämiseen tarvittava alusta, esim. Teams, Zoom.
Miten tapahtuma tai idea toteutetaan

Projektin aikana löydetyt hyvät käytännöt ja esimerkit Suomalainen kulttuuri -verkkokurssin toteutuksesta on koottu yhteen toimintamalliksi, joka löytyy verkosta:

Kirjasto - ja kulttuuri-integraatio Suomeen -toimintamalli

Kuvauksen laatinut kirjasto ja Yhteystiedot