Tapahtuma- ja ideapankki

valokuvaus
lapset
Kesto
useamman päivän tapahtuma tai teemaviikko
ilmainen
Kuvaus ja tavoite

Suosittu Pehmojen Yö on aiempina vuosina toivottanut pehmolelut tervetulleiksi yökylään. Tällä kertaa Pehmojen Yö järjestetään kotona – mitä kaikkea pehmoiset ystävät keksivätkään? Mikä on pehmolelujen lempipaikka lukea?

Kirjasto haastaa mukaan tempaukseen, jossa perheet voivat lähettää kuvan pehmoleluistaan lukuharrastuksen äärellä. Kuvista muodostetaan kuvagalleria kirjaston Facebook-sivulle pehmojen omistajien katseltavaksi. Matalan kynnyksen tapahtuma rohkaisee lukemiseen ja kirjaston käyttämiseen.

Toimijat ja yhteistyötahot
Kajaanin kaupunginkirjaston tapahtuma toteutetaan yhteistyössä Kainuun lasten- ja nuortenkulttuurikeskus Kultturan kanssa, mutta kirjasto voi toteuttaa tapahtuman myös itsenäisesti.
Tarvittavat materiaalit ja niiden käyttötarkoitus
Tapahtumaa varten luotiin oma sähköpostiosoite.
Lupalomakkeet, sopimukset ja tekijänoikeusasiat
Kuvat käsitellään nimettöminä ja kirjastolla on oikeus muokata kuvia, johon asiakkaat ovat suostuneet lähettäessään meille kuvia.
Miten tapahtuma tai idea toteutetaan

Lapsi lähettää huoltajan avustuksella kirjaston sähköpostiin kuvan pehmolelustaan esimerkiksi lukemassa. Viestiin liitetään pehmolelun nimi sekä lyhyt teksti siitä, mitä kuvassa tapahtuu. Mukaan voi liittää myös oma nimen, jos haluaa osallistua elokuvalippujen arvontaan. Meidän tapauksessa yhteistyötaho hankki elokuvaliput, joten ne olivat kirjastolle maksuttomia.

Ohje kuvien ottamiseen:

Pidätämme oikeuden muokata kuvia ja päättää niiden julkaisusta. Kuvan vähimmäiskoon on oltava 1200 x 630 pikseliä. Älylaitteilla otetut kuvat täyttävät yleensä nämä vaatimukset. Varmistathan että kuvassa ei ole ihmisiä tai henkilökohtaisia tietoja.

Missä vaiheessa järjestelyt tulee aloittaa, perustelut
Neljä viikkoa aikaisemmin. Ideointi ja markkinointi viikoilla 1-2. Osallistumisaika 3-4 viikoilla. Kuvien julkaisu viikon 4 lopussa.
Tiedotus
Tiedotus tapahtuu kirjaston ja yhteistyökumppanin sosiaalisessa mediassa, sekä kirjaston tiloissa. Kun kuvat ovat julkaistu ja tapahtuma on päättynyt, markkinoidaan siitä samoissa kanavissa.
Kirjaston muuhun toimintaan vaikuttavaa, esim. melu
Etätapahtuma ei vaikuta muuhun toimintaan.
Kuvauksen laatinut kirjasto ja Yhteystiedot
Kajaanin kaupunginkirjasto