Tapahtuma- ja ideapankki

Kesto
0-2h
ilmainen
Lisää tietoa: Ainoa kustannus tulee tulosteista sekä mahdollisesta palkinnosta
Kuvaus ja tavoite

Kirjastoseikkailu on suunnattu kolmasluokkalaisille. Kirjastoseikkailun tavoitteena on opettaa kirjastonkäyttöä ikätasolle sopivalla tavalla. Seikkailussa on viisi eri pistettä, joissa on erilaisia tehtäviä ratkottavaksi. Tehtävinä on tiedonhaku, aineiston allergiat, aineiston elämänkaari, aakkostus sekä luokitus.

Tarvittavat materiaalit ja niiden käyttötarkoitus
Materiaalina on tulostetut ohjeet ja kysymykset sekä aineiston allergia -pisteeseen tuhoutunutta aineistoa. Tiedonhaku-pisteelle tarvitaan tietokone tai tabletti verkkokirjaston käyttöä varten.
Miten tapahtuma tai idea toteutetaan

Kun ajankohta on sovittu opettajan kanssa ja luokka saapuu kirjastoon, yksi henkilökunnasta ottaa heidät vastaan ja toivottaa tervetulleeksi kirjastoon. Kerrotaan luokalle, että vierailun tarkoituksena on kirjastoseikkailu ja jaetaan kaikille Keski-kirjastojen lasten esite Kirjastoon! Kerrotaan, että esite auttaa heitä ratkaisemaan seikkailun tehtäviä ja että esite kannattaa pitää mukana. Tässä välissä toinen henkilökunnasta tulee keskeyttämään ja kertoo olleensa hyllyttämässä ja etsineensä Keurusselän purjehduskarttaa. Kartan tilalla olikin vain omituinen paperikäärö. Luokan kanssa sitten ihmetellään kääröä ja päätetään avata se. Kääröstä paljastuu, että Keurusselän hurjin merirosvo Kapteeni Källi on vienyt purjehduskartan. Källi antaa kuitenkin mahdollisuuden saada hänet kiinni, jos luokka selvittää tehtävät.

Koko opas löytyy osoitteesta: https://drive.google.com/file/d/1WBWNq9SsGBqOk1DT0J5lccodEiLoPYfj/view?usp=sharing

Missä vaiheessa järjestelyt tulee aloittaa, perustelut
Kunhan materiaalit ovat valmiina, järjestelyyn menee aikaa n. 30 minuuttia
Tiedotus
Opettajiin ollaan yhteydessä ja sovitaan yhteisesti sopiva aika kirjastoseikkailulle.
Muuta huomioitavaa
Aikaa seikkailu on hyvä varata kaksoistunnin verran eli 1,5 tuntia. Tehtäväpisteitä on viisi, jokaiseen pisteeseen varataan max. 10 minuuttia aikaa. Tämän jälkeen on viimeisen tehtävän aika ja palkintohetki. Seikkailua varten tarvitaan vähintään 3, mutta mieluiten 5 henkilökunnan jäsentä vetämään tehtäväpisteitä. Tässä voi toki hyödyntää esim. TET-harjoittelijoita.
Kirjaston muuhun toimintaan vaikuttavaa, esim. melu
Melua syntyy aina kun tehdään jotain luokkien kanssa, mutta melutason pitäisi olla maltillinen. Kirjastoseikkailu kannattaa kuitenkin järjestää kirjaston ollessa kiinni muilta asiakkailta, mutta se ei ole välttämätöntä.
Kuvauksen laatinut kirjasto ja Yhteystiedot
Keuruun kaupunginkirjasto