Kirjastofillarointi edistää ympäristötietoisuutta

Mitä saadaan, kun yhdistetään joukko kirjastoista ja pyöräilystä innostuneita ihmisiä? Kirjastofillarointi, tietysti! Kirjastofillarointi-tapahtuma on järjestetty Uudellamaalla kaksi kertaa, ja seuraavan kerran pyöräillään elokuussa Oodista Fyyriin Kirkkonummelle. Kirjastopyöräilyä on järjestetty muuallakin Suomessa, ja tänä vuonna pyöräillään sattumalta samaan aikaan myös Itä-Suomessa.

Päivämäärä 26.8. voitaisiinkin julistaa kansalliseksi kirjastofillarointipäiväksi, jolloin järjestettäisiin paikallisia tapahtumia ympäri Suomen. Tänä vuonna tuo päivä sattuu olemaan myös Itämeri-päivä, jonka voimme huomioida ainakin syömällä Itämeri-ystävällisen lounaan fillaroinnin lomassa. Kirjastot voivat lisäksi järjestää esimerkiksi Itämeri-aiheisia kirjanäyttelyitä.

Kirjastofillarointi on suomalainen versio Cycling for libraries -tapahtumista, kansainvälisistä kirjastolaisten pyöräilyepäkonferensseista (unconferences), jotka tosin nekin ovat alun perin suomalaisten ideoimia. Kansainvälisiin tapahtumiin on osallistunut satoja kirjastolaisia kymmenistä maista. Monia kontakteja on syntynyt, ajatuksia vaihdettu ja kirjastojen asiaa edistetty mm. Euroopan parlamentissa Brysselissä.

Kirjastopyöräilyt myös tukevat kirjastoammattilaisten fyysistä ja henkistä hyvinvointia. Niissä pyöräillään sellaista vauhtia, että naapurin kanssa voi jutella samalla kun pyöräilee, tietenkin muun liikenteen huomioiden, parasta tyhyä siis! Konseptiin kuuluu myös vierailut matkan varrella olevissa kirjastoissa. Muista kirjastoista saa aina jotain ideoita kotiin vietäväksi, ja toisaalta voi jakaa omia ideoitaan muille.

Uudenmaan kirjastofillarointi-tapahtumat ovat edistäneet myös kirjastolaisten ympäristötietoisuutta. Viime elokuussa pidettiin kirjastofillaroinnin yhteydessä Lohjalla työpaja, jossa pohdittiin, kuinka hiilikädenjäljen ja -jalanjäljen mittaamista voisi hyödyntää kirjastoissa. Hiilikädenjälkeä voivat olla vaikkapa lainaustoiminnalla tai tilojen ja laitteiden jakamisella vältetyt päästöt. Kirjastotoiminnan positiivisia vaikutuksia on myös oppimisen ja yhteisön hyvinvoinnin tukeminen.

Viime lokakuussa pohdintaa jatkettiin Ympäristötietoisuutta kirjastoihin -koulutuspäivän työpajassa. Pohdittiin esimerkiksi, voisivatko kaupunkipyörät toimia kirjastokorteilla. Monia pyöräilyyn liittyviä kampanjoita olisi helppo toteuttaa myös yhdessä asiakkaiden kanssa, kuten Pyöräile myöhästymismaksusi pois - saat muistutusmaksusi anteeksi, jos tulet kirjastoon pyörällä.

Myös tämän vuoden kirjastofillaroinnissa tutustutaan kirjastojen lisäksi menneisiin ja tuleviin kirjastojen ympäristöhankkeisiin. Nyt onkin mainio tilaisuus kokeilla kirjastopyöräilyä, sillä se pidetään yksipäiväisenä vielä epävarman koronatilanteen vuoksi. Tervetuloa siis rohkeasti mukaan!

Uudenmaan kirjastofillaroinnit järjestää Porvoon kaupunginkirjasto osana alueellista kehittämistehtäväänsä eli AKE-toimintana.

Tutustu Kirjastokaistan Cycling for libraries -kanavaan: https://www.kirjastokaista.fi/en/cycling-for-libraries-en/

Lisätietoa Uudenmaan kirjastofillaroinneista: https://uudenmaankirjastot.fi/kirjastofillarointi/

Leila Juusola
informaatikko