Hankkeen esittely

Mikä on Yleisten kirjastojen ympäristötyö näkyväksi ja teräväksi -hanke?

Hanke on Helsingin kaupunginkirjaston hallinnoima ja opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama kansallinen tutkimus- ja koulutushanke (v. 2023), jonka tarkoituksena on edistää kirjastojen ympäristötietoisuutta, hiilineutraaliutta ja jakamistaloutta. Hankkeen taustatietona toimii Yleisten kirjastojen ympäristötietoisuus 2020-luvulle -hankkeen (2020–2021) suorittama kyselytutkimus, hiilijalanjälkimittaukset ja SDG-tavoitteiden kartoitus.

Hanke tukee opetus- ja kulttuuriministeriön strategia 2030 tavoitteita edistää kestävän kehityksen toimenpiteitä, kuten ilmastonmuutoksen hillintää, ympäristötietoisuuden lisäämistä sekä hiilineutraaliutta tukevan toimintaympäristön ja sitä tukevien arjen ratkaisujen edistämistä. Hanke edistää myös opetus- ja kulttuuriministeriön strategian pyrkimystä uudistaa yhteiskuntaa luovalla, tutkivalla ja vastuullisella tavalla. Lisäksi hanke edistää kansallisia ja kunnallisia ilmasto- ja hiilineutraaliustavoitteita sekä on kirjastolain hengenmukainen.

Hankekoordinaattori: Leila Väänänen, leila.vaananen@hel.fi

Ohjausryhmän puheenjohtaja: Saara Ihamäki, aluekirjastopalveluiden johtaja, Helsingin kaupunginkirjasto

Hankkeen kumppanikirjastot:

Miksi hanke on käynnistetty?

Kansallinen hanke pyrkii terävöittämään yleisten kirjastojen ympäristötyötä, tuottamaan uutta tietoa kirjastojen ympäristötietoisuudesta sekä luomaan yhteisiä materiaaleja ja toimintatapoja.

Hake suorittaa asiantuntijakumppanin avustuksella yleisten kirjastojen hiilijalanjälkimittauksia, määrittää kirjastoille soveltuvia toimenpiteitä ja tukee mittausten seurantaa sekä etsii keinoja edistää kirjastojen jakamistaloutta ja SDG-tavoitteiden toteuttamista.

Hiililaskelmien avulla toimialan ilmastovaikutuksen saadaan näkyviksi ja kirjastot voivat paremmin vastata kuntien asettamiin ilmastotavoitteisiin. Laskennan johdosta ilmastotyön resurssit, päästöjen vähentäminen ja kustannussäästöjen kohdentaminen tehostuu. Tavoitteena on tuottaa ympäristöindikaattoreita valtakunnalliseen yleisten kirjastojen tilastoon.

Hankkeen tavoitteet

Hankkeen myötä kirjastot voivat laajentaa ympäristötietoisuuttaan ja vahvistaa mielikuvaa ympäristötietoisesta ja -ystävällisestä toiminnastaan. Hankkeen tavoitteena on myös tarjota kuntalaisille keskustelufoorumi, jossa yhdessä asiantuntijoiden kanssa perehdytään ympäristöön liittyviin teemoihin, kuten hiilijalan- ja -kädenjälkeen sekä jakamistalouteen. Yleisten kirjastojen ympäristötyön terävöittäminen tuo kirjastojen ympäristötyön näkyväksi myös asiakkaille, kuntalaisille ja kunnan päättäjille.

Hankkeen toteutus ja jalkautus

Hankkeen taustatietona toimii Yleisten kirjastojen ympäristötietoisuus 2020-luvulle -hankkeen suorittama kyselytutkimus, hiilijalanjälkimittaukset ja SDG-tavoitteiden kartoitus.

Hankkeessa mitataan kumppanikirjastojen hiilijalanjälkiä sekä kartoitetaan soveltuvia toimenpiteitä sen pienentämiseksi. Nämä toimenpiteet toteutetaan yhdessä asiantuntijakumppanin kanssa.

Systemaattisen muutoksen työkaluja käyttäen syvennetään tietoisuutta jakamistaloudesta sekä kirjastojen hiilikädenjäljestä ja SDG-tavoitteista. Työpajatyöskentely toteutetaan asiantuntijakumppanin kanssa. Hankkeessa parannetaan kirjastojen ympäristötyöstä tiedottamista, aktivoidaan kuntalaisia ympäristöasioiden äärelle sekä tuodaan ympäristönäkökulma kokoelmatyöhön.

Kumppaneiden tehtävänä on osallistua hankkeen suunnitteluun ja toteutukseen, toteuttaa alueelliset koulutukset, testata, kehittää ja ottaa käyttöön uusia käytäntöjä ja työtapoja sekä jalkauttaa niitä kirjastoihin.

Kirjastot-fi sivujen Vihreä kirjasto -sivustoa sekä materiaalipankkia voi vapaasti käyttää tietolähteenä. Hanke päivittää sivustolle uutta materiaalia ja artikkeleita.

Kumppanikirjastot sekä webinaarien osallistujat jalkauttavat hankkeen tuloksia omissa verkostoissaan. Hankkeen tulosten ja raporttien esittelyä jalkautetaan myös kansainvälisesti kirjastoalan eri foorumeilla.