Kuopion kaupunginkirjastossa kokemusta hiilijalanjäljen mittaamisesta

Järjestelmä- ja verkkopäällikkö Lissu Rossi ja asiakas- ja kokoelmapäällikkö Johanna Vuorinne, Kuopion kaupunginkirjasto on kahdesti osallistunut kansalliseen hankkeeseen, jossa kirjastonne hiilijalanjälki on mitattu. Mitä asioita halusitte mittaamisella saada selville?

- Meitä kiinnosti tietää, mitkä kaikki asiat vaikuttavat kirjaston ilmastopäästöihin ja mitkä ovat niiden suhteelliset osuudet. Halusimme saada tietää erityisesti ne asiat, joihin kirjasto pystyy itse vaikuttamaan. Osallistuimme laskentaan myös vuonna 2020, ja oli mielenkiintoista nähdä muutokset kahden laskennan välillä.

Mittaamista varten tarvitaan kattavaa tietoa kirjaston toiminnoista, jotta päästöjä voidaan laskea. Kuvailkaa osaltanne tiedonkeruun prosessia – miten tietoja kerättiin, ketkä siihen osallistuivat ja mikä oli hankalinta tai helpointa?

- Helpointa oli saada tiedot suoraan jäteyhtiötä ja kaupungin tilapalveluista (lämmitys ja sähkönkulutus). Haastavaa oli se, että kysyttiin hyvin paljon eri tyyppisiä lukuja ja aina ei ollut selvää, mistä luvut saisi. Tietojen keruussa auttoivat kirjastomme hallintopalveluvastaava ja esihenkilöt sekä koko henkilökunta esimerkiksi vastaamalla työssäkäyntimatkoihin liittyvään kyselyyn. Teimme laskennan vain pääkirjaston osalta, ja kun monet toiminnat on keskitetty pääkirjastoon, oli hankala jyvittää pääkirjaston ja lähikirjastojen osuuksia.

Miltä toiminnan osa-alueelta teillä olisi helpointa vähentää päästöjä?

- Jätteiden lajittelu sekä valaistus ym. päivittäiset energiansäästötoimet.

Miten jalkautatte mittauksista saamaanne tietoa kirjaston arkeen?

- Esittelemme laskennan tuloksia kirjaston yhteisissä palavereissa ja mietimme konkreettisia jatkotoimenpiteitä. Esimerkiksi pääkirjastossa olemme ottaneet käyttöön jätteiden lajittelun asiakastiloissa.

Lukuvinkkinne?

- Myllymäki, Mia: Huomistarhuri
Dystooppinen tulevaisuuskuvaus, joka pitää sisällään toivon siemenen. Maailman raunioilla elämä jatkuu ekokaupungissa, jossa tulevaisuutta rakennetaan toisia ihmisiä ja ympäristöä kunnioittaen, kestävästi ja tasavertaisesti.

- Sverdrup-Thygeson, Anne: Jos hyönteiset katoavat
Hillittömän hauskasti kirjoitettu tietokirja hyönteisistä, jotka pienestä koostaan huolimatta ylläpitävät elämää maapallolla.

Mukavaa joulukuuta! ?

Johanna ja Lissu