Kirjasto ja museo yhdessä

Kuopion kaupunginkirjaston ja Kuopion luonnontieteellisen museon yhdessä järjestämä luontokirjalukupiiri on kokoontunut jo syksystä 2020 alkaen ja osallistui keväällä 2021 myös valtakunnalliseen Ilmastolukupiiri-kampanjaan. Luontokirjalukupiiri yhdistää hienosti kirjaston ja museon asiantuntemuksen ydintä. Museon työntekijä valmistelee lukupiiritapaamisiin teemaan liittyvän alustuksen ja vastaa luonnontieteellisiin kysymyksiin. Kirjaston työntekijä esittelee kirjailijan ja johdattelee lukupiirikeskustelua. Jokaiselle kerralle on myös koottu laajempi kirjavinkkilista.

Lukupiirin teemat ja lukupiirissä käsiteltävät kirjat valitaan yhteistyössä huomioiden myös lukupiiriläisten toiveet. Kokoontumiset on toteutettu etänä Zoomin kautta, mikä antaa mahdollisuuden osallistua myös muualta. Osallistujia onkin ollut mm. Joensuusta ja Helsingistä. Keväällä 2022 järjestettiin monologiesitys Toukka-akka ja kirjailija Selja Ahavan vierailu pohjautuen luontokirjalukupiirissä luettuun romaaniin Nainen joka rakasti hyönteisiä.

Yhteistyötä tehdään aktiivisesti teemapäivien ja museon vaihtuvien näyttelyiden tiimoilta. Kirjaston puolella kootaan kirjanäyttelyitä ja vinkkilistoja sekä järjestetään kirjavinkkauksia. Kirjasto kokoaa myös museon lainattaviin materiaalisalkkuihin vinkkilistoja eri teemoista, ja lisäksi on koottu yhteisiä lainattavia materiaaleja kirjapaketteineen. Lukukoira Sylvi vloggaa säännöllisesti museonäyttelyistä ja luontoaiheista. Lukukoira Sylvi mammuttimietteissä - Kirjastokaista

Luonnontieteellisen museon asiantuntemusta on hyödynnetty mm. kirjaston Ympäristötietoisuus-hyllyn suunnittelussa ja teemapäivien alustuksissa. Esimerkiksi Itämeri-viikon yleisöluennon piti museon asiantuntija.

Luonnontieteellisen museon lisäksi yhteistyötä tehdään Kuopion taidemuseon ja Kuopion kulttuurihistoriallisen museon kanssa, esimerkkeinä taidekirjalukupiiri, luentosarjat, mobiilipelit ja kouluille suunnatut videotallenteet. Vuonna 2021 museon uudisrakennus yhdisti Kuopion museon ja pääkirjaston saman katon alle, mikä on entisestään lisännyt yhteistyötä tapahtumien ja asiakaspalvelun kehittämisen osalta.

Lue lisää Kirjastolehden artikkelista:
Museolle inspiraatiota kirjastosta – Suomen kirjastoseura

Johanna Vuorinne