IFLA WLIC 2021 järjestetään virtuaalisena 17.–19. elokuuta 2021!

Environment, Sustainability and Libraries ryhmälle tämän vuotinen konferenssi on aivan erityinen, sillä ryhmä sai täyden jaoston statuksen vuoden alusta. Tähän asti ryhmä on toiminut pienenä ja suhteellisen epämuodollisena Special Interest Groupina, mutta nyt elokuussa 2021 aloittaa uusi 20 henkinen Standing Committee, johon jaostoon sitoutuneet kirjastot ovat voineet ehdottaa jäseniä. Ryhmän puheenjohtajana aloittaa Harri Sahavirta Helsingin kaupunginkirjastosta. Jaostona ENSULIB:llä on huomattavasti enemmän painoarvoa ja uusi status kertoo myös IFLAn suhtautumisesta kestävään kehitykseen. IFLA on monien muiden kirjastoalan toimijoiden tavoin nostanut ympäristötietoisuuden toimintansa keskiöön.

ENSULIB jakaa vuosittain myös IFLA Green Library Award -palkinnon, joka tänä vuonna on jaettu kahteen (kolmeen) osaan. Vihreät kirjastot ja kirjastojen ympäristöprojektit on nyt arvioitu omissa kategorioissaan. Tämä jako johtuu siitä, että aiempina vuosina on ollut vaikea arvioida mm. kirjastojen uudisrakennuksia ja ympäristökasvatusprojekteja samoilla kriteereillä.

Huomatkaa, että ympäristöprojektien kategoriassa voitosta kilpailee Oulun kaupunginkirjasto! Joudumme kuitenkin jännittämään vielä hetken oululaisten puolesta, sillä voittajat julkistetaan ENSULIBin sessiossa Green Libraries and Sustainable Practices for the Long-Term Future torstaina 19.8. klo 11.00. Sessiossa jaetaan myös erityistunnustus projektista, joka on tehnyt palkintolautakuntaan erityisen vaikutuksen sekä esitellään viime vuoden voittajat.

Muutamia muita poimintoja ohjelmasta:

• 18.8. klo 16.00 President’s session (Climate)
  • 18.8. klo 16.30 Connecting Collections to Sustainable Development
  • 19.8. klo 05.00 Climate Impacts: Supporting Commuties, Users, Collections and Spaces in the Era of Climate Change
  • 19.8. klo 11.00 Green Libraries and Sustainable Practices for the Long-Term Future sekä Green Library Award -kilpailun voittajat.

Lisätiedot:

IFLA World Library and Information Congress (WLIC)

Environment, Sustainability and Libraries Section