Haastattelimme Kirjastoseuran fiktiotyöryhmän puheenjohtaja Essi Löytynojaa

Essi Löytynoja Kuopion kaupunginkirjastosta, toimit Suomen kirjastoseuran fiktiotyöryhmän puheenjohtajana. Ryhmässä on lisäksesi viisi jäsentä. Mitä asioita työryhmän pöydällä on tänä vuonna ollut?

- Alkuvuoden ponnistuksena työryhmällä oli Fiktiopäivän järjestäminen 21.4. Tampereen Metso-kirjastossa. Teemana meillä oli Mahtava moninaisuus: näkökulmien kirjo fiktiossa ja kirjailijavieraina nuortenkirjailijat Sini Helminen ja J. S. Meresmaa, nuorille ja aikuisille kirjoittava suomenruotsalainen kirjailija Maria Turtschaninoff sekä saamelaiskirjailija Niillas Holmberg. Syksyllä olemme valmistelleet ensi vuoden Kirjastopäivien ammattitapaamiseen ohjelmaa, joka tulee vahvistamaan kirjaston roolia lukutaitotyön tekijänä.

Miten työryhmän työ näkyy kirjastokentällä?

- Kirjastokentällä näymme ennen kaikkea erilaisten tapahtumien kautta: Fiktiopäivä järjestetään vuosittain ja sen lisäksi olemme osallistuneet aiempina vuosina Kirjastopäivien ammattitapaamisiin sekä usein myös Turun kirjamessuille.

Kaipaisitko joitakin resursseja enemmän työryhmän toiminnan edistämiseksi?

- Toivoisin ennen kaikkea, että jokainen työnantaja sallisi työntekijänsä osallistua työryhmätoimintaan työajalla. Työryhmätoimintaan osallistuu kirjastoalasta laajasti kiinnostuneita, viisaita ihmisiä, joilla on syvällinen näkemys siitä, mitä kirjastokentällä tapahtuu ja mihin suuntaan sitä pitäisi kehittää. Hyöty, jonka työryhmäläinen tuo uusien ideoiden ja kirjastoalan kokonaisnäkemyksen muodossa omalle työpaikalleen, ylittää reippaasti työryhmätoimintaan käytetyn työajan.

Toimit Kuopion kaupunginkirjastossa informaatikkona, miten edistäisit ilmastokirjallisuuden näkyvyyttä kirjastoissa?

- Aikuisten tapahtumien koordinointi ja kehittäminen on olennainen osa työnkuvaani ja näin ollen minulle luontevin tapa edistää ilmastokirjallisuuden näkyvyyttä on järjestää erilaisia ilmastoaiheisia tapahtumia ja kirjailijavierailuita. Ilmastoaiheet näkyvät suomalaisessa kirjallisuudessa voimakkaasti, ja niinpä ne saavat tilaa myös kirjastojen kirjallisuustapahtumissa. Ensi vuonna Kuopion pääkirjastolle saapuu vierailulle esimerkiksi palkittu esikoiskirjailija Iida Turpeinen, jonka romaani Elolliset kertoo maapallon ekologisesta murroksesta ja ihmisen tuhovoimasta.

Oma kirjavinkkisi?

- Barbara Kingsolver: Täyttymysten kesä. Ekologisesti suuntautunutta fiktiota ja hieno lukuromaani. Suomennos on ilmestynyt jo vuonna 2004, mutta pidän erityisen tärkeänä kirjaston tehtävänä ylläpitää kirjallisuuden pitkää häntää ja kirjojen näkyvyyttä myös muiden kuin uutuuksien osalta.