Uusi hanke edistää kirjastojen ympäristötietoisuutta, hiilineutraaliutta ja jakamistaloutta

Kirjastojen ympäristötyö näkyväksi ja teräväksi -hankkeen (v. 2023) taustatietona toimii Yleisten kirjastojen ympäristötietoisuus 2020-luvulle -hankkeen (2020-2021) suorittama kyselytutkimus, hiilijalanjälkimittaukset ja SDG-tavoitteiden kartoitus.

Hanke tukee opetus- ja kulttuuriministeriön strategia 2030 tavoitteita edistää kestävän kehityksen toimenpiteitä, kuten ilmastonmuutoksen hillintää, ympäristötietoisuuden lisäämistä sekä hiilineutraaliutta tukevan toimintaympäristön ja sitä tukevien arjen ratkaisujen edistämistä.

Hanke edistää kansallisia ja kunnallisia ilmasto- ja hiilineutraaliustavoitteita sekä on kirjastolain hengenmukainen. Hankkeessa pyritään osallistamaan laajasti yleisiä kirjastoja ympäristötyöhön sekä asiakkaita ja kuntalaisia ympäristötoimiin.

Tutustu hankkeeseen tarkemmin Hankeinfo -osiossa.