Osallistu marraskuun webinaareihin

ke 1.11. klo 9-12 Teams
Kirjastot ja Agenda 2030 -työpaja

Mitkä ovat yleisten kirjastojen keskeisimmät ympäristötavoitteet? Miten niitä voidaan tarkastella Agenda 2030 -tavoitteiden ja systeemisen ajattelun kautta? Mitä hyötyä kirjastojen ympäristötyölle on systeemisestä ajattelusta?

Kirjastojen ympäristötyö näkyväksi ja teräväksi -hanke järjestää työpajan kirjastoalan opiskelijoille ja kirjastoammattilaisille, tule mukaan edistämään kirjastojen ympäristötyötä!

Työpajan fasilitoi Third Rockin asiantuntijat. Tutustu keväällä järjestetyn työpajan materiaaleihinLiity mukaan napsauttamalla tästä!

pe 3.11. klo 10-13 Teams
Nordic Libraries for Sustainability

Programme:

9:00 Welcome to The Nordic Libraries for Sustainability Webinar

9:05-935 SDGs in Danish libraries - National organization and certification (Denmark)
by Kristine Fjord Tolborg/Chora2030 & Thomas Sture Rasmussen/DB2030

9:35-9:55: Carbon Footprint of Finnish Public Libraries (Finland)
by Leila Sonkkanen, Sharp and Visible Environmental Work at Public Libraries project & Harri Sahavirta, Helsinki City Library

9.55-10.00 Break - time to grab some refreshments!

10.00-10.20 Hållbara bibblan (Sweden)
by Victoria Lagerkvist, Library developer Region Sörmland

10.20-10.40 The sustainability lab (Norway)
by Ingrid Stensnes, Creative and digital learning coordinator and project manager at Bergen Public Library

10:40-11:00 Fridge movement (Iceland)
Hrönn Björgvinsdóttir, Municipal Library of Akureyri, Iceland

11:00-11:20 The Nordic Library Associations on Sustainability in Libraries

Perspectives on sustainability in libraries from representatives from all Nordic Library Associations.

Juha Manninen - Finland / Silvia Ernhagen - Sweden / Vidar Lund - Norway / Þórný Hlynsdóttir - Iceland / Thomas Sture Rasmussen - Denmark

11:20-11:40 Q & A

More information and link to the event on fb-event.

ti 7.11. klo 13-14.30 Kirjastokaista
Kirjastojen hiilijalanjälkilaskelmat 2023

Mikä kirjastojen hiilijalanjälki tänä päivänä on? Tule seuraamaan Kirjastojen ympäristötyö näkyväksi ja teräväksi -hankkeen webinaaria, jossa julkistetaan kirjastojen toisen hiilijalanjälkilaskelman tulokset. Ovatko päästöt vähentyneet ja mitä saimme selville e-aineiston päästöistä? Mukana laskelmissa on ollut lähes 20 kirjastoa ja neljä kirjastoautoa. Tuloksia esittelevät Gaia Consultingin asiantuntijat.

Tilaisuus on suunnattu kirjastojen ympäristöasioista kiinnostuneille. Tilaisuuden lähetyksen tuottaa ja tallentaa Kirjastokaista. Tilaisuuteen ei tarvitse ilmoittautua etukäteen.