Tuntuuko, että kirjaston viestintä hukkuu kaiken muun informaation alle, onko haastavaa kohdentaa viestintää, pohditko kuinka saavuttaa viestinnällä mahdollisimman moni kirjaston potentiaalinen asiakas?
Oulun, Rovaniemen ja Vaasan alueelliset kehittämistehtävät ovat koonneet neliosaisen koulutussarjan viestinnän tehostamiseen. Tämä koulutus käsittelee kirjastojen vaikuttavaa viestintää käytännönläheisellä otteella. Koulutuksessa pureudutaan siihen, mistä vaikuttava viestintä koostuu ja miten sisältöjen vaikuttavuutta voidaan lisätä myös yksinkertaisin keinoin. Pohdimme viestinnän eri kanavia suhteessa kohderyhmien tavoittamiseen ja keskustelemme siitä, miten eri kohderyhmille tulee viestiä, jotta näiden kiinnostus herätetään halutulla tavalla. Koulutus antaa tiiviin opastuksen selkokieliseen viestintään, mitä selkokieli on ja kuinka sitä voi hyödyntää viestinnässä ja asiakaspalvelussa.
Koulutuksen sisältö
- Viestinnällä vaikuttaminen ja miten se tehdään?
- Ihmisten kiinnostuksen herättäminen: keinoja ja koukkuja
- Kuntapäättäjät kohderyhmänä ja heidän tavoittamisensa
- Kirjastotyön esiin tuominen eri tavoin
- Sisältöjen muotoilu eri kanaville: vinkkejä ja malleja
- Kirjaston vaikuttavan viestinnän suunnittelu: mitä pitää ainakin huomioida?
- Erilaisia tapoja tehdä viestintää
- Mitä on selkoviestintä
Kouluttajina toimivat Viestintä-Piritta ja Selkokeskus.
13.1. klo 13-14:30 Vaikuttava viestintä
10.2. klo 13-14:30 Kutsuva kirjasto
17.3. klo 13-14:30 Suunnitelmalla suuntaa viestintään
14.4. klo 13-14:30 Selkoviestinnällä selkeyttä viestintään
Tilaisuus tallennetaan