Lappeenrannassa vietetään Green Leaf -voittovuotta–myös kirjastossa on tehty paljon ympäristötekoja

Lappeenrannan kaupunki viettää Green Leaf -voittovuotta 2021. Green Leaf on Euroopan komission myöntämä palkinto, jolla nostetaan esiin vihreitä edelläkävijäkaupunkeja Euroopassa.

Lappeenrannan Green Leaf -palkintovuoden pääteemoja ovat:

•    Luonto
•    Vesi
•    Vihreä sähköistyminen
•    Ilmastonmuutos

Tietoja Green Leaf -vuodesta ja vihreästä Lappeenrannasta

Kirjastossa panostetaan ympäristötekoihin

Lappeenrannan kaupunginkirjastossa Green Leaf-vuoteen liittyvien, kuten muidenkin tapahtumien, suunnittelu on ollut jäissä koronatilanteesta johtuen. Ilmastolukupiiri verkossa kuitenkin käynnistyi helmikuussa.

”Koko ajan toki tarkkaillaan omaa toimintaa ja miten sitä voitaisiin muuttaa ekologisempaan suuntaan. Tällä hetkellä päällimmäisenä on kirjastojen jätteiden lajittelu ja kierrättäminen. Rakenteet vaan tuntuvat vaikeuttavan meidän tahtoa korjata toimintaa. Toisena ajankohtaisena asiana on biomuovin testaaminen. Mutta esim. paperittomaan toimistoon on vielä pitkä matka, johtuen osin siitä, että vain osalla henkilökunnasta on omat kannettavat tietokoneet tai joku älylaite. Korona tosin on jonkun verran muuttanut tätäkin tilannetta”, kertoo palvelujohtaja Leena Priha Lappeenrannan kaupunginkirjastosta.

Leena Priha listasi toimenpiteitä, joita Lappeenrannan kirjastossa on ollut käytössä jo pitkään sekä tänä vuonna käyttöön otettavia uusia asioita:

Tutut jutut:

• valaisimet kaikissa kirjastoissa vaihdettu led-valoihin
  •  pääkirjastossa käytössä virtuaalienergia (https://www.greenreality.fi/lprnyt/lappeenranta-virtuaalivoimalan-kayttajaksi-ensimmaisina-kaupunkeina-maailmassa-siemens)
  • liikuntavälineiden lainaaminen 2010- (liikuntatoimi hankkinut, viimeisimpänä lisätty lumikenkiä)
  • lainattavat polkupyörät 2016-
  • sähköinen lainauskuitti
  • poistokirjojen kierrättäminen: poistomyynnit, lahjoitukset kouluille, päiväkodeille jne.
  • tuunataan kaikenlaista vanhoista kirjoista, mm. siilejä, joulukoristeita ym. Tähän liittyen järjestetty tuunauspajoja.
  • paperia kierrätetään tekemällä mm. muistilappuja käytetyistä A4-paperista
  • muovikassien rinnalla tarjotaan kangas- ja kestokasseja asiakkaille (oma kangaskassi tulossa)

Uusia asioita vuonna 2021:

• biomuovin testaaminen ja mahdollisesti muovituksen vähentäminen
  • asiakkaiden ja henkilökunnan jätteiden lajittelun ja kierrätyksen järkeistäminen
  • ilmastolukupiiri käynnistyy viikolla 7

Pääkirjaston tuleva remontti mahdollistaa uusia ympäristötekoja

Lappeenrannassa odotetaan innolla tulevaa pääkirjaston peruskorjausta.

"Ensi vuonna alkava pääkirjaston peruskorjaus mahdollistaa monia vihreitä asioita jatkossa: rakennuksen energiatehokkuus, vihreä energia, jätehuollon järkeistäminen asiakkaille ja henkilökunnalle ym. mistä emme vielä edes tiedä. Peruskorjauksen suunnittelu on vielä alkutekijöissään, mutta yritämme saada sinne mukaan kaupungin linjankin mukaisesti vihreitä asioita", sanoo Leena Priha.