Koulutus ja seminaarit

Vaikuttamisoppaan ja vaikuttamiskorttien julkaisutilaisuus / AKE Tampere & AKE Oulu

Seurattavissa verkossa

Pirkanmaan ja Keski-Suomen (AKE Tampere) sekä Kainuun ja Pohjois-Pohjanmaan (AKE Oulu) kehittämiskirjastot ovat julkaisseet oppaan ja korttipakan kirjastojen vaikuttamisesta. Kyseessä on kuudes Pirkanmaan ja Keski-Suomen kehittämiskirjaston tuottama opas. Julkaisu käsittelee vaikuttamistyötä kirjastoissa asiakastarinoiden, asiantuntijahaastattelujen ja esimerkkitapausten kautta.

Kivaa, että on kirjastoja! - opas vaikuttamiseen keskittyy esimerkkitapauksissaan pienten kuntien kirjastoihin, mutta julkaisusta on apua kaiken kokoisissa kirjastoissa työskenteleville. Uudesta oppaasta on hyötyä kirjastojen johtamiseen, markkinointiin ja uusille ammattilaisille. Julkaisua kannattaa jakaa myös päättäjille esimerkkinä kirjastotyöstä.

Kyseessä on käsikirjamainen opus kirjastolaisille vaikuttamiseen. Julkaisun tarkoitus on jakaa kannustavia esimerkkejä vaikuttavasta kirjastotyöstä. Opas vinkkeineen toimii kirjastolaisen taskulamppuna toisinaan hämärtyvällä polulla, kertoo oppaan toimittanut projektisuunnittelija Kalle Lehtinen Tampereen pääkirjastosta.

Julkistustilaisuuden ohjelma

Klo 13.00 – 13.10 Tervetuloa ja tekijöiden esittely

Klo 13.10 – 13.20 AKE Tampere & AKE Oulu – yhdyspintojen ja yhteistyön kannustimet / Työryhmä

Klo 13.20 – 13.30 Pienten kirjastojen puolella -projektin taustat ja tavoitteet / Juliaana Grahn

Klo 13.30 – 14.00 Kivaa, että on kirjastoja! Vaikuttamisoppaan esittely / Kalle Lehtinen

Klo 14.00 – 14.15 Kivaa, että on kirjastoja! Vaikuttamiskorttien esittely / Heidi Karhu

Klo 14.15 – 14.30 Keskustelu, kysymykset ja kommentit

Vaikuttamisopasta jaetaan 500 kpl Pirkanmaan ja Keski-Suomen kirjastoihin (AKE Tampere) sekä 400 kpl Kainuun ja Pohjois-Pohjanmaan (AKE Oulu) kirjastoihin. Oppaan sähköinen e-julkaisu ja saavutettava PDF ovat kaikkien saatavilla ja hyödynnettävissä vapaasti vuoden 2023 alusta lähtien tältä verkkosivulta. Vaikuttamisoppaaseen liittyy vaikuttamiskorttien pakka, josta tuotetaan rajattu painos. Vaikuttamiskortit ovat saatavilla vain fyysisessä muodossa ja niitä jaetaan alueen kirjastojen esihenkilöille rajatummin.

Julkistustilaisuus

Vaikuttamisoppaan ja -korttien julkistustilaisuus järjestetään Teams-etäyhteydellä perjantaina 13.1.2023 klo 13–14.30. Tilaisuuteen voi osallistua ilman ennakkoilmoittautumista tällä Teams-linkillä. Tilaisuuteen on siis vapaa pääsy.

Juliaana Grahn
Projektisuunnittelija
AKE Tampere (Pirkanmaa ja Keski-Suomi)
juliaana.grahn@tampere.fi