Palvelumuotoilu ja asiakaspalvelu

Etevästi etänä? – Helmet-kirjastojen etäpalveluiden hyvät käytännöt

Koronavuosi 2020 vei meidät kaikki verkkoon. Kirjastot kehittävät nopeasti uusia etäpalveluita ja siirsivät olemassa olevaa toimintaa verkkoon. Koulutuksessa mietimme esimerkkien avulla, mitä opimme ja millaisia onnistumisia ja haasteita kohtasimme Helmet-kirjastojen etäpalveluissa. Kuulemme myös, millä eri välineillä ja alustoilla etäpalveluita toteutettiin. 

13.00 Tervetuloa 

13.05–13.20 Striimaten ja höyläten - sulkuajan suurtuotanto vei kirjaston tapahtumat Helsinki-kanavalle / Niina Holm, Helsinki 

Digiä opastamaan - ohjaamista oppimaan

Mitä on kirjaston digipalvelujen ja teknologioiden käytön ohjaaminen ja opettaminen? Millaisia ovat tehokkaat ohjaus- ja työskentelytavat opastus- ja koulutustilanteissa kun tavoitteena on asiakkaiden digitaitojen kehittyminen? Miten kerron, keskustelen, havainnollistan, demoan, neuvon ja opastan oppijaa hänen osaamisaluettaan laajentaen?

Digiä opastamaan – ohjaamista oppimaan
verkkokurssi Libopissa 1.2.-31.3.2021
max. 30 osallistujaa

Palvelumuotoilua kirjastoissa -etäkoulutus

Koulutuksessa harjoitellaan palvelumuotoilun menetelmiä innostavan kouluttajan ja muiden osallistujien tuella.

Koulutus järjestetään 4.12.2020 klo 10 – 16 etänä Zoomin kautta.

Sisältö

Päivän aikana käydään läpi kirjastojen aloittamia kehittämisprojekteja ja kokeiluja ja harjoitellaan uusia menetelmiä ryhmätyöskentelyn keinoin.

Koulutuksen ensimmäinen päivä järjestettiin 4.9. Toiseen päivään voi osallistua, vaikkei olisi päässyt ensimmäiseen.

Lukemattomat aikuiset -työkaluja kirjastoille lukulux.fi

Työpajat Lukulux-käsikirjan menetelmistä 

Työpaja, jossa Lukemattomat mahdollisuudet -hankkeessa kehitettyjä, nuorten aikuisten lukutaitoon liittyviä menetelmiä pääsee kokeilemaan käytännössä.

Työpaja on helppo ja käytännöllinen, se ei vaadi webinaariin osallistumista tai aiempaa perehtymistä aiheeseen. Alustana zoom. 

Webinaari aiheesta 10.12. 

Työpaja pidetään verkossa 3.12. klo 9-11.30

Ilmoittautumiset työpajoihin sähköpostitse: tarja.rajala@turku.fi

Tunnepitoisten asiakaskohtaamisten hallinta ja puhumalla rauhoittelu -webinaari

AKE Lappi järjestää torstaina 26.11. webinaarin, jossa käsitellään tunnepitoisten asiakaskohtaamisten hallintaa ja puhumalla rauhoittelua. Koulutuksessa käydään läpi mm. tunnepitoisten tilanteiden ja ihmisten kohtaamista ammattimaisesti, oman tunteiden hallintaa vaikeissa palvelu- ja viestintätilanteissa sekä ensivaikutelman vaikutusta tilanteiden hallintaan. Koulutuksen tavoitteena on vahvistaa asiakasrajapinnassa työskentelevien kykyjä ja valmiuksia sekä kohdata että ratkaista tunnepitoisia asiakaskohtaamisia.

Virtuaaliset Esko-kahvit: Kirjastopalveluja kotiin 20.11.2020

Tervetuloa mukaan Esteettömät kirjastopalvelut Esko -työryhmän ensimmäisille virtuaalisille aamukahveille perjantaina 20.11. klo 9-10.30.

Aamukahvien aiheena Kirjastopalvelut kotiin:

8.45 Linja avataan ja testataan yhteydet

9.00 Tervetuloa! Esteettömät kirjastopalvelut Esko -työryhmä esittäytyy

9.10 Case Turku: OmaKirjasto, kirjasto aina kotona  

9.30 Case Helsinki: Joustoasiakkuus – vaihtoehto kirjaston kotipalvelulle 

9.50 Case Nurmes: Kyläyhteisö kirjaston kumppanina? 

Viestintä poikkeustilanteissa – Finnan viestintäwebinaari 2.12.2020

Millaista viestintää tarvitaan poikkeustilanteissa? Mitä nykymaailman nopea some- ja mediamaailma vaativat viestinnältä? Entä miten kriisi- ja häiriöviestintään kannattaa varautua?

Tule mukaan 2.12.2020 Finnan viestintäwebinaariin kasvattamaan viestintäosaamistasi poikkeustilanteissa ja kuulemaan, miten Finnassa mukana olevat organisaatiot ovat viestineet korona-aikana.

Webinaari on maksuton ja tarkoitettu Finnaan osallistuvien organisaatioiden viestinnän ja asiakaspalvelun parissa työskenteleville tai muutoin aiheesta kiinnostuneille.