Koulutus ja seminaarit

Ohut kirjastosuhde ja pari mukavaa muistoo - nuoret aikuiset väestössä ja asiakkaina

Seurattavissa verkossa

Puheenvuoroissa tarkastellaan nuorten ja nuorten aikuisten odotuksia ja tarpeita kirjaston palvelulle avin demokratia-aiheisen väestökyselyn pohjalta. Lisäksi kerrataan vuoden 2018 AKEPiKe-kehittämiskirjaston toteuttaman asiakastutkimuksen tuloksia nuorten näkökulmasta. Tutkimuksellisten tietoiskujen ohella kuullaan täydentäviä ja kommentoivia puheenvuoroja sekä asiantuntijapuheenvuoro. Esitysten kautta siirrymme yhteiseen työskentelyyn ja hyvien käytäntöjen vaihtamiseen pienryhmissä.

Pienryhmätyöskentelyn tavoitteena on tuottaa keinoja havaintojen viemiseksi arkeen. Keinot voivat käsitellä varmuutta nuorten kohtaamisessa, nuorten tavoittamista sekä sen tunnistamista, mikä toimii jo nyt ja mitä olisi hyvä tehdä toisin. Työpajan konkreettiset tuotokset koostetaan blogiteksteiksi.

Iltapäivässä käsiteltäviä kysymyksiä ovat:

• Pitääkö kirjaston mennä vain sinne, missä nuoret ovat?
  • Millaisena nuoret aikuiset kokevat kirjaston ja asiakaspalvelun?
  • Mitkä ovat nuorten mielestä kirjaston ydintehtävät?
  • Miten nuoria on onnistuttu kirjastoissa tavoittamaan?
  • Tulisiko nuorten ryhmää nostaa esille vai pyrkiä tasavertaisuuteen?
  • Miten nuoret näkevät yhteiskunnallisen vaikuttamisen?
  • Millä tavalla nuoret suhtautuvat sananvapauteen?

13.00    Tervetuloa, iltapäivä alkaa

13.05    Vuoden 2018 aspa-tutkimuksesta ja nuorten kohtaamisesta / Jarkko Rikkilä, koordinaattori & Juliaana Grahn, projektisuunnittelija (AKEPiKe)

13.20    Kommenttipuheenvuoro / Aatu Korhonen (Tampereen ylioppilaskunta)

13.30    Vuoden 2021 väestökysely: nuoret aikuiset ja kirjasto / Mika Mustikkamäki, kirjastotoimen ylitarkastaja (Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto) & Lepe Parviainen, suunnittelija (Tampereen kaupunginkirjasto)