Koulutus ja seminaarit

Lukutaitoa strategiasta käytäntöön – PiKen lanu-foorumi ke 23.3.

Seurattavissa verkossa

PiKen lanu-foorumi kokoaa yhteen lasten ja nuorten kirjastotyötä tekeviä ammattilaisia Pirkanmaan ja Keski-Suomen alueelta. Tämän vuoden lanu-foorumissa keskiviikkona 23.3. puhutaan ja keskustellaan yhdessä lukutaitostrategiasta ja kirjaston paikasta tulevaisuuden lukutaitotyössä.

Kansallinen lukutaitostrategia tähtää siihen, että Suomi tunnetaan maailman monilukutaitoisempana maana vuonna 2030. Mitä tämä tarkoittaa kirjastojen kannalta? Lukemisen muuttuneet tavat, kirjallisuuden formaatit ja monilukutaito haastavat perinteisiä käsityksiä lukemisesta. Luetun tai kuullun ymmärtäminen edellyttää kokemusta, toistoa ja harjoittelua. Mitä kirjastolaisten tulee tästä ymmärtää?

Aika, paikka ja ilmoittautuminen

Lukutaitoa strategiasta käytäntöön
PiKen lanu-foorumi klo 09.00 – 15.00
Ke 23.3.2022
Teams/Zoom

Ilmoittaudu tilaisuuteen 14.3. mennessä tällä lomakkeella.

Tilaisuuteen mahtuu 70 ilmoittautunutta. Kannustamme vahvasti myös kisakatsomoihin kirjastoissa! Varaa siis sopiva tila ja kutsu kollegat mukaan seuraamaan päivän ohjelmaa. Työpajatyöskentelyssä toivomme, että osallistujilla on käytössä mikrofoni ja kamera.

Ohjelma

Klo 9.00 – 9.10 Tervetuloa PiKen lanu-foorumiin / Elisa Marttinen, palvelupäällikkö (Tampereen kaupunginkirjasto) & Jarkko Rikkilä, koordinaattori (Alueellinen kehittämistehtävä)

Klo 9.10 – 9.50 Lukuinto siivittää lukutaitoa / Marja-Kristiina Lerkkanen, professori (Jyväskylän yliopisto)

Klo 9.50 – 10.00 Tauko

Klo 10.00 – 10.30 Miltä näyttää lanu-kirjallisuus lukemiseen kielteisesti suhtautuvan nuoren silmin? / Aleksis Salusjärvi, toimittaja ja kriitikko

Klo 10.30 – 10.45 Ajatuksia kansallisen lukutaitostrategian toimeenpanosta / Pia Lumme, koordinaattori (Lukuliike)

Klo 10.45 – 11.00 Pohjustus työpajatyöskentelyyn / Päivi Jokitalo (Kirtekst)

Klo 11.00 – 11.45 Lounastauko

Klo 11.45 – 15.00 Työpaja: Lukutaitostrategian merkitys Pirkanmaan ja Keski-Suomen kirjastoille / Työpajan vetää Päivi Jokitalo (Kirtekst)

Tauot työskentelyn lomassa

Kenelle?

PiKen lanufoorumi on suunnattu tuttuun tapaan lasten ja nuorten kirjastotyötä tekeville, mutta myös muut aiheista kiinnostuneet ovat tervetulleita.

Tuleeko tallenne?

Aamupäivän pohjustavista puheenvuoroista tuotetaan tallenteet myöhemmin hyödynnettäväksi.

Kysy lisää

Koordinaattori Jarkko Rikkilä