Tapahtumapankki

Suomen kirjastojen yhteiseen Tapahtumapankkiin kerätään reseptejä kirjastotapahtumista. Sen tavoitteena on vahvistaa vertaistukea kirjastojen välillä sekä auttaa kirjastotyöntekijöitä uudenlaisen toiminnan kokeilemisessa.

Tapahtuma voi olla mikä tahansa kirjaston järjestämä aktiviteetti, tempaus, kerho, teemaviikko, näyttely jne. – vain mielikuvitus on rajana!

Tervetuloa mukaan kartuttamaan Tapahtumapankkia ja hyödyntämään sen tarjontaa omassa kirjastossasi!

Tapahtumareseptihaku

Huom! Sanahausta puuttuu toistaiseksi katkaisumahdollisuus.

Hyvinkään kirjastossa on järjestetty koululaisten kerhoa kevätkaudella 2017.

Kerho on ollut suunnattu alakouluikäisille lapsille. Lapset ovat saaneet olla mukana kerhon toiminnan suunnittelussa. Kirjaston kerhossa on mm.:

...
Kohderyhmä:
lapset
Toteuttanut kirjasto:
Hyvinkään kirjasto

Tarkoituksena on vuorovaikutteisen toiminnan avulla oppia ymmärtämään nykyajan ilmiöitä. Toinen päämäärä on luovalla toiminnalla vahvistaa omaa itsekuvaa aktiivisena oman elämän valtiaana.  

 

Lähtökohta-ajatuksena...

Kohderyhmä:
aikuiset
Toteuttanut kirjasto:
Turun kaupunginkirjasto

Celian äänikirjojen tunnettavuuden lisääminen laitoksien sekä ikäihmisten ja muiden lukemisesteisten keskuudessa lukupiirin muodossa. Aktivointi ja lukemaan innostaminen.

 

Kohderyhmä:
ikäihmiset, lukemisesteiset
Toteuttanut kirjasto:
Kaarinan kaupunginkirjasto

Pulmaario on matematiikan ja ohjelmoinnin pajakokonaisuus, joka on suunnattu 9-13 - vuotiaille lapsille ja nuorille.
Oppaan ja valmiiden materiaalien avulla voit tuoda Pulmaario-pajan omaan kirjastoosi. Oppaan tehtävät ovat...

Kohderyhmä:
lapset, nuoret
Toteuttanut kirjasto:
Helmet-kirjastot

Tavoitteena on saada Pokémon Go -pelin pelaajia kirjaston PokeStopille luren eli Pokémon-houkuttimen avulla. Huom.! Kirjastossa PITÄÄ olla PokeStop, että tapahtuman voi järjestää. Lureja voi ostaa Pokémon-pelin kaupasta, ja viiden...

Kohderyhmä:
lapset, nuoret, aikuiset, maahanmuuttajat, lukemisesteiset, kirjaston henkilökunta
Toteuttanut kirjasto:
Oulunkylän kirjasto

Luoda kirjastolla sijaitsevan PokemonGo pelin pokestopin ympärille tapahtuma. Tapahtumassa aktivoidaan lure (houkutin) joka houkuttelee pokemoneja ja pelaajia kirjastolle.

Tavoitteena ajankohtaista mobiilipeli-ilmiötä...

Kohderyhmä:
kaikki asiakkaat
Toteuttanut kirjasto:
Kallion kirjasto

Kuvataan videovinkkejä / kirjatrailereita yhdessä lukupiiriläisten kanssa. Tarkotuksen saada verkkoon lyhyitä kirjavinkkejä.

Kohderyhmä:
kaikki asiakkaat
Toteuttanut kirjasto:
Sellon kirjasto

Työpajassa yläkoululaiset tarkastelevat median nais- ja mieskuvia erityisesti visuaalisista mediaesityksistä. Tavoitteena on saada oppilaat pohtimaan mies- ja naiskuvien sekä mediassa esitettyjen ihmisten ulkonäön realistisuutta, tapoja...

Kohderyhmä:
nuoret
Toteuttanut kirjasto:
Turun kaupunginkirjasto

Kirjastonkäyttöä ja tiedonhakua opastava tehtäväsuunnistus kirjastossa toteutetaan QR-koodien ja tablet-laitteiden avulla. Oppilaat vastaavat tehtäväpaperin kysymyksiin QR-koodien avulla, joita löytyy jokaiselle kirjaston osastolle...

Kohderyhmä:
nuoret
Toteuttanut kirjasto:
Turun kaupunginkirjasto

Helsingin kaupunginkirjaston palkitsema Tablettistartti on sosiaalinen, matalan kynnyksen mobiililaiteopastus, joka on suunnattu erityisesti senioreille. Rennoilla 1-2 tunnin kokoontumiskerroilla kaivetaan omat "surffilaudat" esiin ja...

Kohderyhmä:
Toteuttanut kirjasto:
Itäkeskuksen kirjasto, Myllypuron mediakirjasto

Alakoululuokan kirjastovierailulla opitaan tiedonhakua, kirjastonkäyttöä ja mediankäyttöä tekemällä tehtäviä kirjastossa. Mediamatkassa oppilaat oppivat etsimään kirjan tai levyn verkkokirjastosta sekä hyllystä ja lisäksi mediaan...

Kohderyhmä:
lapset, nuoret
Toteuttanut kirjasto:
Turun kaupunginkirjasto

Turun Mukulakino-elokuvanäytöksissä koulujen kesäloman (ja joskus muidenkin lomien) aikana esitetään lasten elokuva ja sen jälkeen työpajassa käsitellään nähtyä elokuvaa esimerkiksi askarrellen, leikkien, keskustellen tai valokuvaten....

Kohderyhmä:
lapset
Toteuttanut kirjasto:
Turun kaupunginkirjasto

Tehdään iPadeilla valokuvasarjakuvat aiemmin luetuista kirjoista. Lopuksi sarjakuvat siirretään opettajan koneelle, jotta ne voidaan yhdessä katsoa esimerkiksi videotykiltä tai julkaista luokan blogissa. Menetelmässä yhdistyy lukemaan...

Kohderyhmä:
lapset, nuoret
Toteuttanut kirjasto:
Turun kaupunginkirjasto

Kirjavinkki-videotyöpaja on toiminnallisen mediakasvatuksen menetelmä ja toteutettavissa kirjaston jatkuvana toimintana. Oppilaat oppivat mediatuotantoa ja videolukutaitoa, ja samalla innostetaan lukemaan. Työpaja toimii...

Kohderyhmä:
lapset
Toteuttanut kirjasto:
Turun kaupunginkirjasto

1.-3.-luokkalaisille soveltuva mediasatutuokio, jossa luetaan ääneen Mediataitokoulu-sivuston (http://www.mediataitokoulu.fi/) tehtäväpankista löytyvä ”Loputon metsä” -satu. Netiketti,...

Kohderyhmä:
lapset
Toteuttanut kirjasto:
Turun kaupunginkirjasto

Norjassa Drammenin kirjastossa kehitetty tapahtumakonsepti, jossa dementiaa sairastavia senioreita tutustutetaan uuteen teknologiaan pelaamisen kautta. Pelaaminen on sosiaalista ja hauskaa ja se voi tarjota fyysista ja älyllistä...

Kohderyhmä:
ikäihmiset
Toteuttanut kirjasto:
Drammenin kirjasto, Norja

Celian äänikirjojen tunnetuksi tekeminen vanhuksille tai vammaisille lukupiirin muodossa. Lukemaan innostaminen, aktivointi ja ilo.

Kohderyhmä:
lukemisesteiset
Toteuttanut kirjasto:
Turun kaupunginkirjasto

Pelaaminen on kivaa! Mobiilipelivinkkauksessa esitellään hauskoja ja turvallisia mobiilipelejä (pienille) lapsille ja vanhemmille. Lapset ja aikuiset saavat pelata. Keskustellaan pelaamisesta.

Kohderyhmä:
lapset, aikuiset
Toteuttanut kirjasto:
Mediataikuri-hanke, Helsingin kaupunginkirjasto

#Vinkkiviikossa on Kallion kirjaston käynnistämä kampanja, jossa kirjasto antaa vinkkejä hyvistä kirjoista Instagram-videoiden muodossa. Kirjasto jakaa videovinkit sosiaalisen median kanavissaan, mm. Instagram, Facebook ja Twitter....

Kohderyhmä:
kaikki asiakkaat
Toteuttanut kirjasto:
Kallion kirjasto

Tavoitteena oppia uutta tarinoiden avulla. Opittua jaetaan muiden kanssa. Keskustelut tulevat muun toiminnan ohella. Piirissä luetaan yhdessä sekä pelataan sanapelejä, kuunnellaan musiikkia, filmejä ym. kehittävää ja mukavaa toimintaa...

Kohderyhmä:
nuoret
Toteuttanut kirjasto:
Lapin maakuntakirjasto

Kirjastoissa, kouluissa ja päiväkodeissa voidaan tehdä tiloja, joissa moniaistisuutta hyödynnetään esim. kirjavinkkauksissa, satutunneilla tai muuten vain elävöittämään tuttua ja tylsää tilaa.

Fantasiatelttoja voidaan tehdä...

Kohderyhmä:
lapset, kirjaston henkilökunta
Toteuttanut kirjasto:
Vantaan kirjasto- ja tietopalvelut, Lumon kirjasto

SykeCon on Kiimingin kirjaston (Oulun kaupunginkirjasto) ja Kiimingin nuorisotalo Sykkeen yhteinen Kansallisen pelipäivän peli- ja mediatapahtuma, jonka tavoitteena on esitellä pelaamista harrastuksena, tarjota pelielämyksiä sekä ...

Kohderyhmä:
lapset, nuoret, aikuiset
Toteuttanut kirjasto:
Kiimingin kirjasto / Oulun kaupunginkirjasto

Helsingissä kaupunginkirjaston toimipisteessä, Kaupunkiverstaalla järjestetyn blogitapahtuman tavoitteena oli antaa tietoa nykyään varsin suositusta blogikirjoittamisesta ja DIY-kulttuurista. Koska aiheena oli oman median tuottaminen ja...

Kohderyhmä:
kaikki asiakkaat
Toteuttanut kirjasto:
Kaupunkiverstas / Helsingin kaupunginkirjasto

Osana Japani on pop -tapahtumaviikkoa.Japanilaisten videopelien illassa tarjottiin pelattavaksi aasialaisia videopelejä eri konsoleilla. Pelejä sai tulla kokeilemaan, vaihtaa pistettä halutessaan ja opastusta oli saatavilla koko ajan....

Kohderyhmä:
lapset, nuoret
Toteuttanut kirjasto:
Kouvolan kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto

Millainen pelihahmo sinä haluaisit olla? Millainen olisi peli, jossa seikkailisit?

Kohderyhmä:
lapset, nuoret
Toteuttanut kirjasto:
Renkomäen kirjasto, Lahti