Kirjastokortin saamiseen tarvittava henkilöllisyyden todistaminen

Ukrainan pakolaisten tullessa maahan ja merkittävän osan jäädessä kotimajoitukseen toistaiseksi, on luultavasti kirjastoissa epätietoisuutta kirjastokortin ja pin-koodin saamiseen tarvittavista asiakirjoista. Asiakkuuden ehdot kannattaa määritellä yhdenmukaisesti koko kirjastokimpan alueella.

Esimerkiksi Helmet-kirjastot ovat määritelleet henkilöllisyyden todistamiseen kelpaavat asiakirjat seuraavasti:

• EU-maiden henkilötodistukset
  • passi
  • suomalainen ajokortti
  • kuvallinen KELA-kortti, alle 18-vuotiailta myös kuvaton KELA-kortti
  • Suomessa sijaitsevan vastaanottokeskuksen asukaskortti
  • Maahanmuuttoviraston myöntämä oleskelulupakortti.

Helmetin sivuilla käyttösääntöjä koskevat asiat ovat suomeksi, ruotsiksi, englanniksi ja venäjäksi. Käyttösäännöt löytyvät myös selkokielisenä. Henkilöllisyyden todistamisen lisäksi tarvitaan osoite Suomessa. Osoite voi olla ystävän, sukulaisen tai vastaanottokeskuksen. Ilman suomalaista henkilötunnusta kirjastokortti on voimassa vuoden kerrallaan.

Peruskirjastoasiat on Helmetissä käännetty myös ukrainaksi.

Helmet-kimpassa on mahdollista myös antaa lapselle kirjastokortti ja tunnukset opettajan johdolla tehdyn kirjastokäynnin yhteydessä, joten koulussa olevat ukrainalaiset lapset voivat lainata aineistoa luokan mukana. Tällöin paperinen kirjastokorttihakemus pitää olla täytettynä huolellisesti. Lomake löytyy Helmet-nettisivuilta paitsi suomeksi myös ruotsiksi, englanniksi ja venäjäksi käännettynä. Käännöksistä on varmaan apua oman kimpan ohjeita laadittaessa.

Helmet-kirjastot arvioivat, että nykyinen käytäntö EU:n ulkopuolelta tulevien henkilöllisyystodistuksiksi on riittävä. Tarvittaessa tilanne arvioidaan uudestaan.

Mikäli asiakkuuden saamiseksi tarvittavista henkilötodistuksista on epäselvyyttä palvelutilanteessa, kannattaa tietoa etsiä Maahanmuuttoviraston sivuilta. Siellä on ohjeita myös ukrainaksi käännettynä.

Selkoesitteet käyttöön

Perustietoa suomalaisesta yleisestä kirjastosta voi antaa ukrainaksi ja venäjäksi Monikielisen kirjaston julkaisemien, tulostettavien selkoesitteiden avulla.

Selkokieliset esitteet muilla kielillä löytyvät Monikielisen kirjaston sivulta Yleisten kirjastojen esittely eri kielillä.

Ukrainan sotaan liittyvää tietoa päivitetään Kirjastot.fi:n osioon Kirjastot ja sota Ukrainassa