E-kirjastohanke päättyy ja e-kirjaston kehittäminen siirtyy Kansalliskirjastoon

Helsingin kaupunginkirjaston vetämä sekä opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama e-kirjastohanke päättyy vuoden 2023 lopussa, jonka jälkeen e-kirjaston kehittäminen siirtyy Kansalliskirjaston e-kirjastoyksikköön. Koko e-kirjastohankkeen projektiryhmä jää joululomalle viimeistään pe 22.12.2023.

E-kirjaston palvelupäälliköksi valittu Annastiina Louhisalmi on jo aloittanut työnsä Kansalliskirjastossa, samoin tietojärjestelmäasiantuntija Pekko Sams. Tietoasiantuntijoiksi valitut Anna Tuomikoski (aineistot) ja Marja Hjelt (kirjastoyhteistyön koordinointi) sekä tietojärjestelmäasiantuntija Joona Kutilainen-Pennanen aloittavat tammikuun 2024 alussa. Viestinnästä vastaava tietoasiantuntija Outi Tommila aloittaa työt e-kirjaston parissa 1.2.2024.

E-kirjastohankkeen verkkosivuille on päivitetty yhteystiedot myös Kansalliskirjaston e-kirjastoyksikössä aloittaneille ja aloittaville työntekijöille.

Kaksi nuorta istuu sohvalla ja kuuntelee äänikirjaa samoilla kuulokkeilla
Kuva: Suvi-Tuuli Kankaanpää

E-kirjastohankkeen loppuraportti julkaistu

E-kirjastohanke on julkaissut kevyen loppuraportin, jossa tutustutaan hankkeen aikana saavutettuihin tuloksiin. Raportti on luettavissa hankkeen verkkosivuilta osoitteesta kirjastot.fi/e-kirjastohanke.

E-kirjastohankkeessa rakennettiin vuosina 2022–2023 Suomen kunnille yhteistä e-kirjastoa, jossa monipuolinen e-aineistokokoelma on käytettävissä yhden helppokäyttöisen mobiilisovelluksen ja myöhemmin myös verkkosivun kautta. E-kirjastohanketta edelsi selvitysvaihe, vuonna 2021 päättynyt ja laajasti asiakkaiden toiveita tulevalle e-kirjastolle selvittänyt digimediahanke, jonka yhteenvetoon ja suosituksiin voi tutustua osoitteessa kirjastot.fi/digimediahanke. E-kirjastohanke vei eteenpäin digimediahankkeessa suositeltuja toimenpiteitä.

E-kirjastohanke sisälsi suunnittelu-, pilotointi-, ja perustamistyötä, joiden tavoitteena oli hankkeen toimijoiden ja sidosryhmien yhteistyömallien luominen ja yhteisen e-kirjaston perustaminen. E-kirjastohankkeen aikana valittiin e-kirjaston tekninen ratkaisu ja kilpailutettiin teknologiakumppanit sitä rakentamaan. Lisäksi löydettiin e-kirjastolle ylläpitäjäorganisaatioksi Kansalliskirjasto, luotiin e-kirjastolle toimintamallit sekä valmisteltiin sopimukset liitteineen kuntien e-kirjastoon liittymistä varten. Hankkeen aikana myös neuvoteltiin tiiviisti sisällöntuottajien kanssa ja hankittiin aineistoja yhteiseen e-kirjastoon.

E-kirjasto avataan asiakkaiden käyttöön 23.4.2024. Siirtymävaiheessa keväällä 2024 varmistetaan uuden, pysyvän organisaation toimintaedellytykset e-kirjaston ylläpidolle Kansalliskirjaston ja e-kirjastoon mukaan liittyvien Suomen yleisten kirjastojen kesken.

Kirjastojen toiveita kuultiin laajasti hankkeen aikana

Erityisen tärkeää e-kirjastohankkeessa oli säännöllinen viestintä kirjastokentälle sekä yleisten kirjastojen toiveiden kuuleminen. Kirjastoalan asiantuntijaryhmä kokoontui säännöllisesti hankkeen aikana. Kirjastoille järjestettiin yhteensä 11 infotilaisuutta Teamsin kautta. Kirjastokentälle järjestettiin myös työpajoja koskien teknologiaa, tulevaa organisaatiota, kirjastotyöryhmiä ja niiden tehtäviä sekä e-kirjaston visuaalista ilmettä. Lisäksi kirjastolaiset ympäri Suomen pyysivät hankkeen edustajia mukaan erilaisiin tilaisuuksiin esim. virtuaalisiin kahvihetkiin ja ohjausryhmiin. Myös Yleisten kirjastojen neuvoston kokouksissa oltiin mukana samoin kuin Kirjastopäivillä. Hankkeen säännöllisesti lähettämät uutiskirjeet tavoittivat noin 700 tilaajaa ja hankkeen ajankohtaisia asioita viestittiin myös alueellista kehittämistehtävää hoitavien eli ns. AKE-kirjastojen kanavien kautta.

Aineistojen suhteen e-kirjastohankkeen tärkein tavoite oli yhteistyön tekeminen sisällöistä vastaavien tahojen kanssa. Ajatus oli koko ajan, että e-kirjasto on mahdollista toteuttaa sellaisella tavalla, josta on kaikille hyötyä. Tarkoituksena on, että e-kirjasto on hyödyllinen niin kustantajille, kirjailijoille kuin kirjaston asiakkaillekin. Missään vaiheessa ei haluttu kilpailla kaupallisten toimijoiden kanssa, vaan löytää tapa, jolla digitaalisessa maailmassa voidaan toteuttaa kirjaston tehtävää. Työ kustantajien ja kirjailijoiden kanssa jatkuu tiiviinä myös Kansalliskirjaston e-kirjastoyksikössä. E-aineistojen saatavuus kirjastoille on edelleen heikkoa ja tähän asiaan halutaan muutos.

Kirjastokentällä kyetään yhteistyöhön

E-kirjaston teknologinen kehitystyö on jo nyt vienyt Suomen yleisiä kirjastoja aimo harppauksen kohti teknologian ketterää kehitystä. Sellainen muutos ei tapahdu yhdessä yössä eikä yhden hankkeen aikana, mutta kirjastokentällä on syntynyt selvä innostus siitä, mitä kaikkea e-kirjasto voi tulevaisuudessa mahdollistaa. E-kirjasto täyttää avautuessaan sille asetetut perusodotukset sekä on tietoturvallinen.

E-kirjastohanke oli yksi osoitus siitä, että Suomen kirjastokentällä kyetään yhteistyöhön. Voimavarojen yhdistäminen pienellä toimialalla on ehdottoman tärkeää ja yhteistyö onkin kirjastokentälle hyvin leimallista ja siinä on perinteisesti oltu hyviä. Kirjastokenttä pystyy sitoutumaan myös valtakunnallisiin ratkaisuihin ja yhteistyöllä on pitkät perinteet.

E-kirjastohanke toivottaa mitä parhainta jatkoa uudelle e-kirjastolle ja kiittää kaikkia yhteistyökumppaneitaan hyvästä yhteistyöstä.

Teksti: Marjo Haatainen / e-kirjastohanke