Kommentoi vastausta

Jeesus olisi monoteistina syyllistynyt Jumalan pilkkaan (itsensäpilkkaamiseen?) jos hän ei olisi käyttänyt "Jumala"-sanaa adjektiivina, silloin kun hän lainasi psalminkirjoittajan sanoja:

Joh 10:34 Jeesus vastasi heille: "Eikö teidän laissanne ole kirjoitettuna: 'Minä sanoin: te olette jumalia'?
Joh 10:35 Jos hän sanoo jumaliksi niitä, joille Jumalan sana tuli - ja Raamattu ei voi raueta tyhjiin - ...

Jeesus ei tietenkään juutalaisena koskaan tunnustanut olevansa polyteisti, etenkään tuolla lainauksellaan (Joh.10:35) , sillä hän oli itsekin sanonut että Jumala on vain yksi, eikä kaksi, kolme tai peräti miljoonia:

"... Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, Herra on YKSI..." (Mark.12:29).

Vieläpä tunnusti että se on tärkein käsky laissa (Mark.12:28,29).

Mielestäni on luontevaa että Joh.1:1c:ssä puuttu määräinen artikkeli jolloin hän ei välttämättä enää olekaan se sama Jumala (Joh.1:1b) jonka tykönä hän oli alussa. Hän ei siis enää välttämättä ole se "tietty Jumala", se ainut Jumala, vaan "eräs Jumala/jumala" ja sellaisenaan "mahtava" ja "voimallinen", sillä hänellekin oli tullut Jumalan sana, aivan samoin kuin niille joita hän (edellä) itsekin kutsui jumaliksi:

"Ja minä tiedän, että hänen käskynsä on iankaikkinen elämä. Sentähden, minkä minä puhun, sen minä puhun niin, kuin Isä on minulle sanonut." (Joh.12:50)

"The God" on tietty ja tunnettu Jumala, koska siinä on määräinen artikkeli (ho theos). Mutta "a god" on epämääräinen jumala (theos) ellei asiayhteys toista todista. Se on siis mahdollista jopa ilman määräistä artikkelia. Totta turiset!

Ei muotoiluja

  • Sallitut HTML-tagit: <i> <b> <s>
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
  • Verkko- ja sähköpostiosoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.