Kommentoi vastausta

Oleellista suurimman mahdollisen korkeuden kannalta on aluksen painopisteen sijainti. Mitä alempana painopiste on, sitä korkeampi alus voi kellua kaatumatta. Usein alusten pohjalla on painava moottori tai köli, joka tekee aluksesta vakaan. Esim. purjeveneet voivat painavan kölinsä ansiosta kallistua tuulessa todella paljon kaatumatta. On myös olemassa joitain umpinaisia pelastusaluksia, jotka voivat kovassa aallokossa vaikka kiepsahtaa ympäri, mutta palautuvat painopisteensä ansiosta aina takaisin pystyyn.

Monet pienien laivojen kaatumiset ovat aiheutuneet väärin sijoitetusta kuormasta; kaikki kuorma - siis myös matkustajat - muuttaa aluksen painopistettä: mitä ylemmäs kuorma sijoitetaan, sitä ylemmäs painopiste nousee ja sitä kiikkerämmäksi alus muuttuu.

Painopiste on kappaleen se piste, josta roikutettaessa kappale ei kierähtäisi mihinkään suuntaan, vaan pysyisi yhtä hyvin kaikissa asennoissa. Käytännössä kappaleiden painopisteet ovat lähes aina niiden sisällä, joten todellisuudessa tuollainen roikutus ei yleensä olisi mahdollista.

Ei muotoiluja

  • Sallitut HTML-tagit: <i> <b> <s>
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
  • Verkko- ja sähköpostiosoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.