Otsikko
Jos tiedän laivan pituuden (212 m) ja laivan leveyden (31 m), miten voin saada selville, mikä on tällöin laivan korkeus? Onko tähän olemassa jotain…

Kysytty

Jos tiedän laivan pituuden (212 m) ja laivan leveyden (31 m), miten voin saada selville, mikä on tällöin laivan korkeus? Onko tähän olemassa jotain matemaattista laskukaavaa?

Vastaus

Vastattu

Laivoja rakennetaan eri käyttötarkoituksiin ja erilaisten mallien mukaan, joten mitään yleispätevää kaavaa laivan korkeuden määrittämiseksi tuskin on, toisin kuin esimerkiksi laivan painonlaskennan suunnittelussa. Oletettavasti eri telakkayhtiöillä ja rakennesuunnitteluun erikoistuneilla insinööritoimistoilla on myös mittoja koskevia liikesalaisuuksia. Esimerkiksi Masa-Yards kertoo sivuillaan laivanrakennusprosessistaan asiakasystävällisesti, mutta ilman tarkkoja tietoja. Liikenneviraston ohjeessa laivaväylien suunnittelusta kerrotaan, että laivojen mittasuhteet vaihtelevat niiden käyttötarkoituksen mukaan.

Lisää laivanrakennuksesta ja laivasuunnittelusta voi lukea esimerkiksi Turun ammattikorkeakoulun meritekniikan opinnäytteistä, joita löytyy Theseuksesta

0 ääntä

Kommentit

Tekniikan käsikirja vuodelta 1942, neljästoista jakso, laivojen rakennus, s.600-678. Yritin katsoa kaavoja, mutta on senverran monimutkaisia, että eivät aukea tavalliselle kone- ja tietotekniikan diplomi-insinöörillekään. Pitää ottaa huomioon laivatyyppi, aluksen muotorakenne erillaisine kaarineen, aluksen kantavuus jne. Suoraa kaavaa ei ole.

Oleellista suurimman mahdollisen korkeuden kannalta on aluksen painopisteen sijainti. Mitä alempana painopiste on, sitä korkeampi alus voi kellua kaatumatta. Usein alusten pohjalla on painava moottori tai köli, joka tekee aluksesta vakaan. Esim. purjeveneet voivat painavan kölinsä ansiosta kallistua tuulessa todella paljon kaatumatta. On myös olemassa joitain umpinaisia pelastusaluksia, jotka voivat kovassa aallokossa vaikka kiepsahtaa ympäri, mutta palautuvat painopisteensä ansiosta aina takaisin pystyyn.

Monet pienien laivojen kaatumiset ovat aiheutuneet väärin sijoitetusta kuormasta; kaikki kuorma - siis myös matkustajat - muuttaa aluksen painopistettä: mitä ylemmäs kuorma sijoitetaan, sitä ylemmäs painopiste nousee ja sitä kiikkerämmäksi alus muuttuu.

Painopiste on kappaleen se piste, josta roikutettaessa kappale ei kierähtäisi mihinkään suuntaan, vaan pysyisi yhtä hyvin kaikissa asennoissa. Käytännössä kappaleiden painopisteet ovat lähes aina niiden sisällä, joten todellisuudessa tuollainen roikutus ei yleensä olisi mahdollista.