Koulutus ja seminaarit

Uudenmaan kirjastopäivä 2022 - Näkyvä ja vaikuttava kirjasto

Seurattavissa verkossa

Tervetuloa viettämään vuotuista Uudenmaan kirjastopäivää uutuuttaan hohkaavaan Lippulaivan kirjastoon Espooseen! Uudenmaan kirjastopäivän teemana on tänä vuonna Näkyvä ja vaikuttava kirjasto. Päivän puheenvuoroissa käsitellään kirjaston ja sen toiminnan näkyvyyttä kansalaisille ja päättäjille monesta näkökulmasta ja pohditaan, miten näkyvyys tuo lisää vaikuttavuutta ja miten näkyvyyttä ja vaikuttavuutta voidaan edistää käyttäjälähtöisellä kehittämisellä.

Päivän aloituspuheenvuoron pitää Suomen kirjastoseuran puheenjohtaja Laura Rissanen, jolla on pitkä kokemus myös kuntapäättäjänä toimimisesta. Noora Jokinen Noon Kollektiivista tarjoaa tunnin tehopaketin päättäjäviestinnästä. Siuntion kirjaston projektityöntekijä Matilda Almar kertoo, miten Inkoon ja Siuntion kirjastojen demokratiahankkeessa kirjasto edistää kuntalaisten ja päättäjien vuoropuhelua. E-kirjastohankkeen viestinnästä vastaavan Marjo Haataisen puheenvuorossa tarkastellaan e-kirjastohanketta e-aineistojen näkyvyyden näkökulmasta.

Tärkeässä roolissa UKP:ssä on tänä vuonna tietysti itse paikka, johon lähiosallistujat pääsevät tutustumaan opastetulla tutustumiskierroksella. Lopuksi vielä Laura Euro Espoon kaupunginkirjastosta kertoo, miten palvelumuotoilun keinoin voidaan edistää vaikuttavuutta. Laura on ollut läheisesti mukana myös Lippulaivan kirjaston suunnitteluprosessissa.

Uudenmaan kirjastopäivään voi osallistua myös etäyhteydellä Teamsin kautta. Voit myös tilata pelkät tallenteet esityksistä. Uudenmaan kirjastokokouksen asiat käsitellään päivän lopuksi.

9.30 Aamukahvit tarjolla

10.00 Miten kirjasto näkyy päättäjille? Laura Rissanen, puheenjohtaja, Suomen kirjastoseura

10.30 Päättäjäviestinnän tehopaketti. Noora Jokinen, viestinnän asiantuntija, toimitusjohtaja, Noon Kollektiivi

11.30 Hur kan biblioteken främja demokratin? Matilda Almar, hanketyöntekijä, Siuntion kirjasto

12.00 Lounas (omakustanteinen)

13.00 E-kirjastohankkeella kirjaston e-aineistot näkyviksi. Marjo Haatainen, projektiasiantuntija / viestintä, e-kirjastohanke

13.30 Lippulaivan kirjaston opastettu esittelykierros

14.15 Kahvitauko (AKE tarjoaa)

14.30 Palvelumuotoilulla vaikuttavuutta. Laura Euro, suunnittelija, Espoon kaupunginkirjasto

15.00 Terveiset Yleisten kirjastojen neuvostosta. Malin Hollmén, kirjastopalveluiden päällikkö, Porvoon kaupunginkirjasto

15.20 Alueellisen kehittämistehtävän toimintasuunnitelma 2023 ja muut esille tulevat asiat

16.00 Uudenmaan kirjastopäivä päättyy

Ilmoittautuminen ja kohderyhmä

Ilmoittaudu viimeistään 14.11. tästä linkistä. Uudenmaan kirjastopäivään ovat tervetulleita kaikki Uudenmaan kirjastolaiset.

Lisätietoja: Jan Nyström

Kaupunki