Koulutus ja seminaarit

Ukraina, some, media, lähdekritiikki ja kirjaston rooli – YHTEISET ETÄKAHVIT

Seurattavissa verkossa

Kuvamuokkaus, jossa 100 vuotta sitten rakenteilla oleva Kallion kirkko ja Kalasataman kaupunginosa näyttäisivät nousevan yhtaikaa.

Muokkasimme Etäkahvien aihetta. Katsotaan yhdessä, mitä voi käyttää mediataitojen vahvistamiseen kirjastossa, asiakastilaisuuksissa ja vaikka kirjaston somessa. Keskustellaan siitä, mikä voi olla kirjaston rooli ja mitä apua me tarvitsisimme toimintaamme. Asia nousee esiin varsinkin Ukrainan tilanteesta keskusteltaessa

Etäkahvien aluksi Päivi Litmanen-Peitsala tarkastelee vinkkien avulla, miten voi omia digitaitoja kartuttaa, miten voi vahvistaa asiakkaiden mediakriittisyyttä ja toimia somessa disinformaatiota vastaan. Etäkahveilla mukana myös peli- ja mediakasvatuksen asiantuntija Heikki Marjomaa, joka tuntee esimerkiksi peliyhteisöjen alustoilla käytävää keskustelua.

Pohdimme yhdessä myös, mitä tukea kirjastoissa työskentelevät kriisioloissa mediataitojen suhteen tarvitsisivat ja millaisia kysymyksiä nyt nousee Ukrainan tilanteeseen liittyen. Valmistaudu kysymään ja keskustelemaan.

Tervetuloa linjoille 16.3.2022 klo 13–14.30!

Liity tietokoneella tai mobiilisovelluksella

Liity kokoukseen napsauttamalla tästä

YHTEISET-etäkahvit ovat verkkotapaamisia, joissa voi kuulla kirjastojen yhteisten palvelujen käytännön toiminnasta tai keskustella asioista, joita pohditaan kirjaston arjessa. Voit ehdottaa etäkahviaiheita täksi kevääksi mistä vaan alan asiasta. Tarpeen tullen kollegallinen verkkotapaaminen onnistuu nopeasti. YHTEISET-etäkahveista ilmoitetaan Kirjastot.fi:n koulutusilmoituksissa ja Koulutuskalenterin kuukausinäkymässä. Kahvien järjestelystä vastaa Kirjastot.fi / Päivi Litmanen-Peitsala.

Alkaa
Päättyy