Koulutus ja seminaarit

TikTok-lukutaitoa etsimässä – kirjasto nuorten mediamaisemassa

Seurattavissa verkossa

Millainen on nuorten mediamaisema ja miten kirjasto näkyy siellä? Mikä tekee sosiaalisen median vaikuttajista niin kiinnostavia? Miten ja millä alustoilla nuoret osallistuvat ja mitkä teemat saavat heidät liikkeelle? Mitä kirjasto tekee TikTokissa? Miten TikTok-videoiden teossa pääsee alkuun ja kuinka käsikirjoitan onnistuneen videon?

TikTok-lukutaitoa etsimässä – kirjasto nuorten mediamaisemassa
tiistaina 13.4.2021 klo 9 – 15
Teams-etäkoulutus

Voit halutessasi ilmoittautua pelkästään aamupäivän luento-osuuteen tai iltapäivän työpajaan. Jos et pääse osallistumaan, ilmoittautumislomakkeella voit tilata myös linkit koulutuspäivän tallenteisiin.

Ohjelma ja aikataulu

Klo 8:45 Linjat auki, yhteyksien testailua ja jutustelua

Klo 9:00 Nuorten toimijuus sosiaalisessa mediassa, Hanna Reinikainen

Klo 9:45 Tauko

Klo 10:00 ”Nuoret eivät halua nuorisotoimijoita sinne”, Miro Ruismäki

Klo 10:30 Lahden kirjasto TikTokissa, Salla Korvanen ja Krista Tuominen

Klo 11:00 TikTok-sossut, eli lastensuojelua somessa, Camilla Jokela ja Maija Haapala

Klo 11:30 Lounas

Klo 12:30 Työpaja: TikTok-videoiden käsikirjoittaminen, Ulla Lehtinen

Klo 15:00 Kiitokset ja loppusanat

Kuvaus ja sisältö

Tässä täydennyskoulutuspäivässä tarkastelemme nuorten mediamaisemaa ja kirjaston paikkaa siinä. Koulutuksesta saat ajankohtaista, tutkittua tietoa nuorten suhteesta sekä perinteiseen että sosiaaliseen mediaan, kuulet nuorisotyön, lastensuojelun ja kirjaston kokemuksia nuorten suosimissa sosiaalisen median kanavissa toimimisesta ja opit käsikirjoittamaan, kuvaamaan ja julkaisemaan omia TikTok-videoita.

Tutkitun tiedon näkökulman koulutuspäivään tuo Jyväskylän yliopiston väitöskirjatutkija Hanna Reinikainen #Agentit – Nuorten toimijuus sosiaalisessa mediassa -hankkeesta. Reinikainen tutkii työssään mm. sitä, miten 13 – 24 -vuotiaat nuoret seuraavat sekä perinteistä että sosiaalista mediaa sekä sitä, mikä tekee sosiaalisen median vaikuttajista niin kiinnostavia ja suosittuja. (Lue lisää #Agentit-hankkeesta täältä. Linkki aukeaa uuteen välilehteen.)

Nuorisotyön paikasta nuorten suosimissa sosiaalisen median palveluissa kertoo Miro Ruismäki. Opinnäytetyössään ”TikTok, nuoret ja nuorisotyö” Ruismäki on etsinyt vastauksia kysymyksiin mikä nuoria kiehtoo TikTokissa ja onko nuorisotyöllä paikkaa siellä? (Lue lisää Miro Ruismäen opinnäytetyön tuloksista täällä. Linkki aukeaa uuteen välilehteen.)

Lahden kaupunginkirjasto liittyi TikTokiin ensimmäisenä koronakeväänä toukokuussa 2020. Kirjastolla on tällä hetkellä palvelussa yli 900 seuraajaa ja suosituinta videota on katsottu jopa 82 800 kertaa! Miksi kirjasto liittyi TikTokiin, mitä tavoitteita siellä toimimiselle on asetettu ja miten sisältöjen tekoon riittää ideoita ja aikaa? Tähän kaikkeen vastaavat pedagoginen informaatikko Salla Korvanen ja mediaohjaaja Krista Tuominen(Tutustu Lahden kaupunginkirjaston TikTok-tiliin täällä. Linkki aukeaa uuteen välilehteen.)

Sosiaalityöntekijät Camilla Jokela ja Maija Haapala kutsuvat itseään anarkistisossuiksi, sillä he päättivät antaa somessa kasvot ammattikunnalle, joka on perinteisesti pysynyt kulissien takana. Mikä sai Jokelan ja Haapalan liittymään juuri TikTokiin ja miten heidät on otettu palvelussa vastaan? (Lue Camilla Jokelan ja Maija Haapalan haastattelu Helsingin sanomissa. Linkki aukeaa uuteen välilehteen.)

Iltapäivän työpajan aikana sukelletaan TikTokin maailmaan kirjastojen ja kirjavideoiden näkökulmasta. Miten syntyy viraali kirja-aiheinen TikTok-video? Mitä taitoja pitää osata, jotta voi tehdä TikTok-videoita? Mistä TikTok-videoille löytää ideoita? Miten kohderyhmä pitää huomioida videoita tehdessä? Työpajassa tutustutaan käytännönläheisesti kirja-aiheisiin TikTok-videoihin ja ideoidaan ja käsikirjoitetaan omia, kirjastotyöhön sopivia tiktokeja. Työpajan vetää kouluttaja Ulla Lehtinen, Aami-kollektiivi.

Mikä TikTok?

TikTok on videonjakoalusta ja sosiaalisen median palvelu, jonne käyttäjät voivat ladata lyhyitä videoita. Videoissa keskiössä on musiikki tai taustanauha, joiden päälle jaettavat video rakennetaan. Videot ovat leikillisiä ja erilaiset haasteet ovat palvelussa suosittuja. TikTok on erityisen suosittu nuorten parissa, sillä suurin osa (93 %) käyttäjistä on alle 25-vuotiaita. Maailmanlaajuisesti tarkasteltuna Tiktokia käyttää yli 800 miljoonaa ihmistä yli 150 maassa.

Kohderyhmä

Koulutus on suunnattu ensisijaisesti Etelä-Karjalan, Kanta-Hämeen, Kymenlaakson ja Päijät-Hämeen yleisten kirjastojen henkilökunnalle.

Kaupunki
Lahti
Sijainti
Teams
Alkaa
Päättyy
Organisaatio
Lahden kaupunginkirjasto, alueellinen kehittämistehtävä
Yhteyshenkilö
Pasi Kangas
Puhelin
044 482 6153
Hinta
Maksuton
Materiaalit tilaisuuden jälkeen

Luentotallenteet ja esitysten materiaalit lähetetään koulutukseen osallistuneille.