Koulutus ja seminaarit

Tekoälystä, roboteista ja hauista kirjastolla – PiKe-päivä

Seurattavissa verkossa

Miten tekoäly ja robotiikka vaikuttavat kirjastoalaan? Mitä minun tulisi tietää aiheesta ja minkälaisia mahdollisuuksia nämä tarjoavat kirjastoille? Millaisia avauksia kirjastoissa on tehty?

Marraskuussa järjestettävä PiKe-kehittämiskirjastopäivä tarttuu näihin aiheisiin. Kuulemme puheenvuoroja aiheesta monipuolisesti esimerkiksi tekoälyn tarjoamien mahdollisuuksien, tulevaisuuden ja teemoihin liittyvän pedagogiikan kautta. Kirjastojen konkreettiset esimerkit täydentävät kattausta.

Lähetys on suunnattu Pirkanmaan ja Keski-Suomen kirjastolaisille, mutta sitä voi seurata myös valtakunnallisesti. Päivä toteutetaan etälähetyksenä yhteistyössä Solid Streamin kanssa. Voit seurata ohjelmaa ilman ennakkoilmoittautumista osoitteessa: http://akepike.fi/live. Lähetysten aikana katsojilla on mahdollisuus kommentoida chatin kautta. Puheenvuorot tallennetaan, tekstitetään ja jaetaan Kirjastokaistalla tilaisuuden jälkeen.

Tekoälystä, roboteista ja hauista kirjastolla – PiKe-päivä 8.11.
Ma 8.11.2021
Klo 10.00 – 14.00
Osoitteessa: akepike/live

Ohjelma

Klo 10.00–10.15 Tekoälystä, roboteista ja hauista kirjastolla – päivän ohjelma ja johdatus aiheeseen / Jarkko Rikkilä, koordinaattori (akepike)

Klo 10.15–11.30 Tekoäly ja robotiikka apuna kirjastojen arjessa / Antti Merilehto, tietokirjailija

Klo 11.30–12.00 Lounastauko

Klo 12.00–12.50 Osaako tekoäly lukea ja robotti laulaa? Erilaisia polkuja koneiden tulevaisuuksiin / Tomi Slotte Dufva, yliopistonlehtori (Aalto-yliopisto)

Klo 12.50–13.00 Tauko

Klo 13.00–13.25 Hertta-robotti käsittelee korttihakemukset / Juha Hälinen, verkkopalvelusuunnittelija & Viljami Marjomäki, verkkopalveluassistentti (Jyväskylän kaupunginkirjasto)

Klo 13.25–13.50 Oodin logistiikkarobotit ja suosittelubotit / Riia Ollanketo, erikoiskirjastonhoitaja & Paula Laaksonen, kirjastonhoitaja (Helsingin kaupunginkirjasto)

Klo 13.50–14.00 Päivän yhteenveto

Tilaisuuden järjestää Tampereen kaupunginkirjasto. Tampereen kaupunginkirjastolla on alueellinen kehittämistehtävä Pirkanmaan ja Keski-Suomen alueella.

Kysy lisää

Koordinaattori Jarkko Rikkilä