Koulutus ja seminaarit

Off the Page –seminaarissa edistetään lastenkirjamarkkinoiden moninaisuutta 30.11.2021

Seurattavissa verkossa

Seminaaripäivä Berliinissä ja verkossa lastenkirjojen kustannusmarkkinoiden rakenteiden ja toimijoiden moninaisuuden edistämiseksi osana kansainvälistä projektia DRIN – lastenkirjavisioita.

30.11.2021, klo 10-18 (EET)
Paikka: Literaturhaus Berlin ja verkossa

Projekti DRIN – lastenkirjavisioita on luonut verkostoja, järjestänyt seminaareja ja koulutuksia sekä panostanut tietoisuuden lisäämiseen vuodesta 2018 lähtien. Jatkona lokakuussa Frankfurtin kirjamessuilla järjestetylle paneelikeskustelulle Monimuotoisuus lastenkirjamarkkinoilla haluamme toivottaa sinut tervetulleeksi yksipäiväiseen seminaariin Berliiniin ja verkossa 30.11.2021.

Seminaari Off the Page. Fostering Diveristy in Children's Book Publishing kokoaa yhteen DRIN-projektin opit sekä luodut verkostot vuodesta 2018 lähtien. Seminaarissa kurkistetaan rakenteiden taakse antamalla ääniä kirjatuotannon eri toimijoille: koulutuksesta kirjoittamiseen ja kuvittamiseen, julkaisemisesta kirjojen käyttöön kirjastoissa ja kouluissa. Seminaarin tavoitteena on edistää lastenkirjamarkkinoiden rakenteiden ja toimijoiden moninaistumista.

Projektin aikaisemmista tapahtumista, verkostoista ja keskusteluista on koostettu julkaisu, joka julkaistaan ​​seminaarissa. In Our Own Words: BIPOC Perspectives in Children's Literature keskittyy monimuotoisuuden lisäämisen merkitykseen paitsi tarinoissa, myös kirjallisuusalan rakenteissa.

Seminaarin ohjelma ja puhujat:

-        Julkaisun In Our Own Words: BIPOC Perspectives in Children's Literature julkistaminen: Chantal-Fleur Sandjon, Jasmina El Bouamraoui ja Warda Ahmed

-        Ayse Koca (Norska Barnbokinstitutt, Norja): How can recruitment make a difference in diversity literature?

-        Leyla Bautista (Tanska): Challenging the dominant discourse as creative professionals of the global majority- acknowledging the emotional labour

-        Ayşe Bosse (Saksa): On writing children's books

-        Chafina Bendahman (Alankomaat): Every Story Matters

-        Nadia Mansour (University of Aarhus, Tanska): Negotiating identities and cultures while reading Multicultural Literature

-        Työpaja dekolonisaation näkökulmasta ja työkaluista: Olenka Bordo Benavides (sosiologi ja pedagogi / RAA Berlin)

-        Työpaja kriittisistä kirjavalinnoista ja kriittisestä lukemisesta (TBC)

-        Keynote-puheenvuoro lastenkirjamarkkinoiden visioista: Prof. Dr. Maisha-Maureen Auma (Diversity Studies, University of Magdeburg-Stendal, Saksa): Windows and Mirrors for hyperdiverse realities. Anti/De/Postcolonial Perspektives and Children's Literature

Seminaari striimataan livenä YouTubeen.

Seminaariohjelma, linkit ilmoittautumiseen ja striimiin löytyvät Goethe-Institut Finnlandin verkkosivuilta.

Seminaarin järjestävät Deutscher Akademie für Kinder- und Jugendliteratur, Sankt Michaelsbund, Suomen Saksan-instituutti, Norsk barnebokinstitutt - Norwegian Institut for Children's Books ja Goethe-Institut Finnland. DRIN-projektia tukee Allianz Kulturstiftung.

Listätiedot ja haastattelupyynnöt:

Alexandra Stang, projektipäällikkö