Koulutus ja seminaarit

Miten tunnistaa ja torjua valheellista ja virheellistä tietoa?

Seurattavissa verkossa

Kuntavaalien alla Lahden AKE nostaa koulutuksissaan esiin kirjaston roolia yhteiskunnallisen vuoropuhelun edistäjänä. Aktiivinen kansalaisuus vaatia taitoa tunnistaa valheellista ja virheellistä tietoa sekä pääsyn tutkittuihin ja luotettaviin tietolähteisiin. Nähin teemoihin pureudutaan Teams-etäkoulutuspäivässä 31.3. klo 9-12.

Pandemia-aika on luonut erinomaisen kasvualustan misinformaatiolle, joka tarjoaa yksinkertaisia vastauksia ihmisiä vaivaavaan epätietoisuuteen, huoleen ja ahdistukseen. Toimittaja ja tietokirjailija Johanna Vehkoo tarjoaa päivän aluksi tietopaketin, mitä jokaisen tulisi tietää misinformaatiosta.

Tutkittu tieto puolestaan tuo varmuutta epävarmoinakin aikoina, auttaa ratkomaan omaan arkeemme ja koko ihmiskunnan tulevaisuuteen liittyviä kysymyksiä, yllättää ja innostaa ajattelemaan uudella tavalla. Tutkitun tiedon teemavuosi 2021 kokoaa yhteen tapahtumia ja tekoja, joiden avulla muodostuu monipuolinen kuva tutkitusta tiedosta ja sen roolista esimerkiksi yksilön hyvinvoinnin ja yhteiskunnan toiminnan kannalta. Tutkija ja kouluttaja Anu Ojaranta tuo päivään teemavuoden terveiset ja inspiraatiota siihen, miten kirjastot voisivat olla vuodessa mukana.

Miten misinformaatio ja tutkittu tieto näkyvät kirjastojen palveluissa ja kokoelmassa? Yhteiskuntatieteiden tohtori ja kouluttaja Kai Halttunen pohtii kommenttipuheenvuorossaan, millainen on kirjaston rooli tiedon portinvartijana ja saatetaanko kirjastoissa jopa vahingossa lisätä disinformaation leviämistä.

Päivä huipentuu paneelikeskusteluun, jossa suunnittelija Nina Granlund (Kysy kirjastonhoitajalta & Makupalat), Outi Hintikka (sisällönkuvailun asiantuntijaryhmä, Suomen kirjastopalvelu Oy), informaatikko Riikka Junttila (Lahden kaupunginkirjasto) ja johtava informaatikko Varpu Vallbacka (Hämeenlinnan kaupunginkirjasto) keskustelevat, miten kirjasto toimii tai voisi toimia luotettavan tiedon tarjoajana ja edistäjänä.

Ohjelma

Klo 9:00 Näin meitä huijataan – eli mitä jokaisen pitäisi tietää misinformaatiosta, Johanna Vehkoo, toimittaja ja tietokirjailija

Klo 10:00 Tutkitun tiedon teemavuoden terveiset, Anu Ojaranta

Klo 10:30 Misinformaatiota ja tutkittua tietoa kirjastossa – kommenttipuheenvuoroKai Halttunen, YTT, kouluttaja

Klo 11:00 Paneelikeskustelu: Kirjasto luotettavan tiedon puolella

Klo 12:00 Loppusanat

Koulutuspäivä on ensisijaisesti suunnattu Etelä-Karjalan, Kanta-Hämeen, Kymenlaakson ja Päijät-Hämeen kirjastoammattilaisille.

mediakasvatuskoordinaattori Pasi Kangas
pasi.kangas@lahti.fi, puh. 044 482 6153