Koulutus ja seminaarit

Miltä nyt vaikuttaa? Sananvapaus, valeuutiset ja asiantuntijuuden muutos pe 1.4.

Seurattavissa verkossa

Lahden, Porvoon ja Tampereen alueelliset kehittämiskirjastot toteuttavat yhteisen, informaatiolukutaitoteemaisen johdatus- ja työpajakokonaisuuden vuonna 2022. Kirjastot, informaatio ja vaikuttaminen -tilaisuuksien sarjan avaa kaikille Suomen kirjastolaisille avoin, Pasilan auditoriossa toteutettava informaatiovaikuttamisen spektaakkeli. Päivä toteutetaan suoralähetyksenä Kirjastokaistalla.

Kaipaavatko tiedonhankintataitosi uutta tulokulmaa monikanavaisessa kirjastojen asiakaspalvelussa? Mitä jokaisen olisi hyvä tietää informaatiovaikuttamisesta ja miten disinformaation tunnistaminen liittyy kirjastotyöhön? Mikä eri tahoja motivoi informaatiovaikuttamisessa?

Päivän aikana Ina Mikkola (toimittaja, kirjailija, ohjaaja) kertoo osallistujille vihapuheesta, disinformaatiosta ja vaikuttamisyrityksistä sosiaalisessa mediassa. Mikkolan jälkeen Joel Lindqvist (Elokapina) tarkastelee aktivismia yhteiskunnallisen vuoropuhelun ja demokratian edistäjänä. Iltapäivällä Ville Blåfield (viestintäasiantuntija) käsittelee sananvapautta, valeuutisia ja trollaamista toimittajan työssä. Teemat kirjastojen arjessa konkretisoi Kai Halttusen (kouluttaja, YTT), Anu Ojarannan (kirjastotoimen ylitarkastaja) ja Anna-Maria Soininvaaran (Keskustakirjasto Oodin johtaja) yhteinen paneelikeskustelu.

Ilmoittautumiseen pääset tästä linkistä.

9.30 – 10.00 Aamukahvia tarjolla

10.00 – 10.15 Tervetuloa! Mitä tänään opittaisiin? / Kehittämiskirjastot introavat

10.15 – 10.55 Näin sinuun vaikutetaan! / Ina Mikkola (toimittaja, kirjailija, ohjaaja)

10.55 – 11.00 Tauko

11.00 – 11.45 Aktivismi yhteiskunnallisen vuoropuhelun ja demokratian edistäjänä / Joel Lindqvist (aktivisti, Elokapina)

11.45 – 12.45 Lounas (omakustanteinen)

12.45 – 13.30 Valeuutiset vaikuttavat journalismiin ja julkiseen keskusteluun / Ville Blåfield (viestintäasiantuntija)

13.30 – 14.00 Iltapäiväkahvia tarjolla

14.00 – 14.45 Kirjastot informaatiovaikuttamisen kohteena? – Kirjastojen riippumattomuus ja asiantuntijuuden muutos / Kai Halttunen (kouluttaja, YTT), Anu Ojaranta (kirjastotoimen ylitarkastaja, Lounais-Suomen aluehallintovirasto) & Anna-Maria Soininvaara (Keskustakirjasto Oodin johtaja, Helsingin kaupunginkirjasto)

14.45 – 15.00 Päivän yhteenveto ja alustus tulevista työpajoista / Kehittämiskirjastot outroavat

Ennakkotiedot työpajojen aiheista ja ajankohdista – save the date!

Toteutustavat ja sisältöjen yksityiskohdat tarkentuvat lähempänä työpajojen ajankohtia. Seuraathan tiedotusta.

Työpaja 1: Näin tunnistat misinformaation verkossa

Ma 9.5.2022 klo 12–16
Etätoteutus
Vetäjä: Johanna Vehkoo (toimittaja, tietokirjailija)