Koulutus ja seminaarit

Kirjastotilat ja esteettömyys -webinaari, osa 1

Seurattavissa verkossa

Lahden AKE järjestää kaksiosaisen webinaarisarjan esteettömyys-teemasta, 17.5. ja 24.5. klo 9—11.30.

Webinaarit on tarkoitettu johdatukseksi esteettömyystietouteen. Esteettömyys on laaja käsite, joka liittyy koko fyysiseen ympäristöömme. Koulutuksessa otetaan esiin mm. esteettömyyteen liittyvä lainsäädäntö, ihmisten moninaisuus, toimintarajoitteisten ympäristösuhde sekä palvelujen esteettömyys. Webinaareissa havainnollistetaan esteettömyyden merkitystä käytännön esimerkkien avulla, ja aikaa on varattu myös keskusteluun.

Alustava ohjelma (alkaa 17.5. ja jatkuu 24.5. webinaarissa)

• Esteettömyys — mitä sillä tarkoitetaan
  • Lyhyesti esteettömyyden historiasta
  • Kenelle esteettömyys on tarkoitettu?
  • Ihmisten moninaisuudesta
  • Vammaisuus
  • Esteettömyyteen liittyvästä lainsäädännöstä
  • Miten esteettömyyden toteutumiseen voidaan vaikuttaa
  • Esteettömyys palveluissa
  • Esimerkkejä esteettömyydestä kirjastossa
  • Millainen on oma kirjastoni esteettömyyden näkökulmasta?
  • keskustelua ja ajatuksia

Kouluttajana toimii esteettömyysasiantuntija Jaana Solasvuo, Esteettömyyskeskus ESKE / Invalidiliitto ry.

Kohderyhmä ja ilmoittautuminen

Koulutuksiin voivat osallistua kaikki, joita esteettömyys-teema kiinnostaa. Erityisesti suosittelemme osallistumaan, jos kirjastossa on käynnissä tilauudistus. Osallistua voivat myös kirjastotiloista vastaavat kiinteistöpuolen edustajat.

Ilmoittaudu mukaan tällä Webropol-lomakkeella.

Suosittelemme osallistumista molempiin webinaareihin (17. ja 24.5.), mutta on myös mahdollista tulla mukaan ohjelmaan siltä osin, kuin se omaan aikatauluun sopii.

Alkaa
Päättyy
Organisaatio
Lahden kaupunginkirjasto, alueellinen kehittämistehtävä
Hanna Pitkänen
Puhelin
Maksuton
Materiaalit tilaisuuden jälkeen

Tilaisuuksia ei tallenneta. Luennoilla nähdyt diat saadaan jälkikäteen osallistujien käyttöön.