Koulutus ja seminaarit

Kirja astuu ulos kansistaan ‑kiertueen avaus

17.3. Lahdessa järjestettävän koulutuspäivän aikana tutustutaan tekijöiden puheenvuorojen kautta kirjoihin ja niiden pohjalta suunniteltuihin kiertäviin aineistokokonaisuuksiin sekä niihin liittyviin tehtäviin ja ohjeistuksiin. Iltapäivällä pääset mukaan Sanataideyhdistys Rapinan vetämään työpajaan, joka tarjoaa ideoita, innostusta ja vertaisoppimismahdollisuuksia tulevien ryhmäkäyntien suunnitteluun.

Koulutuspäivän ohjelma

9.00–9.30          Aamukahvit ja tutustumista KAUK-näyttelyyn
9.30–9.40          Tervetuloa! Lahden AKE:n avaus

Kun kohtaat avaruusolennon -kirja ja KAUK-kokonaisuus

9.40–10.00        Koulutuskeskus Salpauksen opiskelijat Emilia Savolainen ja Helmi Rautkoski kertovat näyttelymateriaaleista.

10.00–10.50     Kun kohtaat avaruusolennon — Kirjailija Petri Tamminen ja kuvittaja Valpuri Kerttula kertovat kirjan tekemisen taustoista.

10.50–11.00     Tauko

Osasto 23 – kirja ja pakopeli

11.00–11.20     Kirjailija Eva Frantz: Osasto 23 ‑kirjaa taustoittava puheenvuoro

11.20–12.15     Miikka Virtanen kertoo pakopeli tekemisestä ja vetää pakopelidemon kiinnostuneille osallistujlle

12.15–13.15 Lounas ja tutustumista materiaaleihin

Klo 13.15–15.30 Ideoita, inspiraatiota ja käytännön vinkkejä kirjastoille KAUK-näyttelyn tueksi / Keski-Suomen sanataideyhdistys Rapina ry

Iltapäivän työpaja kannustaa erityisesti näyttelyn hyödyntämiseen. Sanataideyhdistys Rapinan ohjaajat kertovat kokemuksia Kirjametsä-näyttelyn työpajoista, sanataidetehtävistä sekä näyttelyn ylläpidosta. Osallistujat saavat erinomaisia käytännön vinkkejä esimerkiksi näyttelyn markkinointiin ja siihen, mitä on hyvä huomioida näyttelyn yhteydessä toteutettavissa työpajoissa. Työpajassa tarkastellaan yhdessä  KAUK-kokonaisuuteen liittyviä sanataidetehtäviä.

Välissä nautitaan iltapäiväkahvit, noin klo 14.15–14.40.

Kohderyhmä ja ilmoittautuminen

Koulutuspäivä on suunnattu kaikille alakouluikäisten lukemisen edistämisestä ja sisältöjen avaamisen elämyksellisistä menetelmistä kiinnostuneille, erityisesti niistä kirjastoista, joihin KAUK-kiertue on tulossa lähivuosina. Mukaan kutsuttuja ovat myös kaikki KAUK-näyttelyn ja pakopelin suunnitteluun ja toteutukseen eri tavoin osallistuneet.

Ilmoittaudu mukaan koulutukseen Webropol-lomakkeella, viimeistään 9.3.2023.

Tuleeko tallenne?

Koulutuspäivästä ei tule etälähetystä tai tallennetta.

Lisätietoa Kun kohtaat avaruusolennon ‑näyttelystä ja Osasto 23 ‑pakopelisalkusta

Kirja astuu ulos kansistaan eli KAUK on työtapa, jossa kirjallisuuden sisältöjä käsitellään elämyksellisesti. Kirjasta kumpuavien elementtien ympärille on innostavaa rakentaa erilaisia ryhmäkäyntejä joko kirjastotiloihin tai koululuokkiin. Lahden AKE on toteuttanut yhdessä alueen sanataidetyötä tekevien kirjastolaisten kanssa kaksi AKE-alueelle kiertoon lähtevää kokonaisuutta:

• Kun kohtaat avaruusolennon ‑näyttely ja siihen liittyvät sanataidetehtävät on suunnattu 1.–4. luokkalaisille. Inspiraationa on käytetty Petri Tammisen ja Valpuri Kerttulan mainiota kuvakirjaa Kun kohtaat avaruusolennon: viisi tärkeää ohjetta.
  • Osasto 23 -pakopelisalkku on suunnattu ala- ja yläkoulun nivelvaiheeseen 5.–7. luokkalaisille. Pakopelisalkku on suunniteltu Eva Frantzin teoksen Osasto 23 pohjalta ja sen on rakentanut Miikka Virtanen.

Kiertävät kokonaisuudet sopivat kaiken kokoisille kirjastoille. Toteutuksessa on huomioitu myös pienet kirjastot, joissa on rajallisesti tilaa ja vähän henkilökuntaa. Kiertävien kokonaisuuksien tarkoituksena on tukea kirjastojen kouluyhteistyötä. Monet osiot ovat sellaisia, että niitä pystyy tarjoamaan ryhmille myös oman opettajan kanssa tehtäviksi.

Kaupunki
Lahti
Sijainti
Lahden kaupunginkirjasto
Alkaa
Päättyy
Organisaatio
Lahden kaupunginkirjasto, alueellinen kehittämistehtävä
Yhteyshenkilö
Hanna Pitkänen
Puhelin
Maksuton
Materiaalit tilaisuuden jälkeen

Mahdolliset jakoon tulevat aineistot linkitetään koulutusilmoitukseen.

Lisätietoa KAUK-kokonaisuudesta ja pakopelisalkusta päivitetään Kehittämishankkeet -sivulle.