Koulutus ja seminaarit

Kielen kudelmia - Monilukutaitoa sanataiteella -hankkeen päätösseminaari

Seurattavissa verkossa

Kielen kudelmia – Monimukutaitoa sanataiteella-hankkeen päätösseminaarissa sukelletaan sanataiteen maailmaan. Millainen rooli kirjastoilla on sanataiteen edistäjinä? Kuinka innostaa ja kannustaa asiakkaita sanataiteen pariin? Miten kehittyä sanataideohjaajana? Näihin ja varmasti moniin muihinkin kysymyksiin saadaan vastaus päivän aikana, tervetuloa mukaan!

Ohjelma 17.11.20

10.00 Kirjasto sanataidetoiminnan järjestäjänä
Hanna Kleemola, väitöskirjatutkija Jyväskylän yliopisto

11.00 Kirjailija luovan kirjoittamisen opettajana
– kirjoittajaopiskelijasta kirjoittamisen ammattilaiseksi, opettajaksi ja kustannustoimittajaksi. Miten eri roolit sopivat yhteen?
Magdalena Hai, kirjailija, sanataideohjaaja

12.00 Lounastauko

13.00 Monilukutaitoa sanataiteella esittäytyy

Mika Kähkönen / Imatran kaupunginkirjasto
Pauliina Hartikainen / Jokioisten kunnankirjasto
Johanna Nurminen, Maisku Myllymäki ja Ilona Riekkola /Lahden kaupunginkirjasto

14.00 Sanailua työpajoissa

1. Kirja astuu ulos kansistaan
    Riikkamaaria Korhonen, taidekasvattaja FM

Toiminnallisten ja visuaalisten elementtien, äänimaiseman ja draamahahmojen kautta kirjat heräävät eloon tässä Riikkamaaria Korhosen työpajassa. Paja sisältää erilaisia sanataideharjoituksia sekä vinkkejä ohjaajan erilaisiin työtapoihin ja rooleihin sanataidetuntien vetämisessä.

2. Korvarunoutta kehittämään
    Veera Vähämaa, sanataideohjaaja, sanataiteilija FM

Kohtaavan yhteisötaiteen osaaja Veera Vähämaa johdattelee työpajalaiset korvarunomenetelmän käyttöön. Korvaruno perustuu vuorovaikutukselle, jossa toinen puhuu ja toinen kokoaa kuulemistaan sanoista runon tavoitteenaan tuoda esille puhujan omat ajatukset ja oma ääni. Korvaruno taipuu monenlaisiin tilanteisiin ja on sanataiteellinen työväline kaikenikäisille.

15.45 Päivä päättyy

Ilmoittautuminen 13.11. mennessä

Voit ilmoittautua vain luento-osuuksiin tai pelkästään toiseen työpajoista oman kiinnostuksesi mukaan. Linkki etäkoulutukseen lähetetään ilmoittautuneille.

Ilmoittautuminen tästä linkistä (avautuu uuteen välilehteen).

sisältökoordinaattori Hanna Huovinen

hanna.huovinen[a]lahti.fi, puh. 044 482 6154