Koulutus ja seminaarit

Kaikkien kirjasto: Yhden luukun e-kirjasto

Seurattavissa verkossa

Lahden AKEn etäkahveilla keskustellaan vuoden 2022 aikana yhdenvertaisuudesta kirjaston arjessa. Kuinka kirjastojen palveluja voitaisiin vielä paremmin kehittää kaikki asiakasryhmät huomioiden? Miten tuetaan yhdenvertaisuutta ja palvelujen saavutettavuutta myös niille ryhmille, jotka helposti jäävät marginaaliin?

Tavoitteena helppokäyttöinen, tasa-arvoinen ja kustannustehokas yhden luukun e‑kirjasto

Yleisten kirjastojen yhteisen e‑kirjaston kehittämishanke on nyt siirtymässä suunnitteluvaiheesta toteutusvaiheeseen. Tavoitteena on tarjota suomalaisille kirjastonkäyttäjille yhden luukun e‑kirjasto, joka on helppokäyttöinen, tasa-arvoinen ja kustannustehokas ja joka tarjoaa monipuolisen valikoiman e‑kirjoja, e‑äänikirjoja ja e‑lehtiä.

Hanketta meille esittelee kirjastojen verkostoyhteistyöstä vastaava projektiasiantuntija Seija Laitinen-Kuisma.

Mikä yhden luukun e‑kirjasto?

E‑kirjastohankkeessa toteutetaan Suomen yleisille kirjastoille ja kunnille yhteinen e‑kirjasto.

Suomalaiset rakastavat kirjastojaan, ja yksi kirjastojen olennaisimmista tehtävistä on tarjota tarinoita, tietoa ja elämyksiä jokaiselle tasavertaisesti. Uusi e‑kirjasto antaakin kaikille suomalaisille tasa-arvoisen mahdollisuuden käyttää kirjastojen digitaalisia sisältöjä.

Uusi e‑kirjasto myös helpottaa asiakkaiden käyttökokemusta ja kirjastojen työtä. Tällä hetkellä kirjastojen e‑aineistokokoelmat ovat jakautuneet usealle eri alustalle, joita on hankalaa käyttää ja joihin pääsy riippuu asuinkunnasta.

Hankkeessa suunnitellaan yhdessä kirjastokentän kanssa uutta organisaatiota, neuvotellaan ja luodaan uutta lisenssimallia aineistojen tekijänoikeuksien haltijoiden kanssa ja kehitetään alustaa, jonka kautta e‑kirjastoa tulevaisuudessa käytetään.

Tavoitteena on, että yhteinen e‑kirjasto on asiakkaiden käytössä vuodesta 2024 alkaen. Ensimmäisessä vaiheessa yhteiseen e‑kirjastoon on tarkoitus ottaa mukaan e‑kirjoja, sähköisiä äänikirjoja ja e‑lehtien näköisversioita. Teknologia suunnitellaan niin, että muita aineistoja voidaan tarvittaessa ottaa myöhemmin mukaan.

Hankkeen taustalla on vuonna 2021 päättynyt digimediahanke, jonka yhteenvetoon ja selvitystöiden suosituksiin voi tutustua osoitteessa kirjastot.fi/digimediahanke. E‑kirjastohanke vie eteenpäin digimediahankkeessa suositeltuja toimenpiteitä.

E‑kirjastohankkeen kesto on noin kaksi vuotta välillä 1.9.2021–31.12.2023. Opetus- ja kulttuuriministeriön projektirahoitus on varmistunut 31.12.2022 asti.

Kohderyhmä ja ilmoittautuminen

Etäkahveille ovat tervetulleita kaikki aiheesta kiinnostuneet kirjastolaiset. Teams-osallistumislinkin sisältävä kalenterikutsu lähetetään kaikkien Lahden AKE-alueen kirjastojen yleisiin sähköpostiosoitteisiin, josta sen voi jakaa eteenpäin oman kirjaston henkilöstölle. Voit myös tilata kalenterikutsun suoraan omaan sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.

Mediakasvatuskoordinaattori Pasi Kangas
pasi.kangas@lahti.fi / 044 482 6153