Uusi osio Kirjastot ja Ukrainan sota nyt Kirjastot.fi:ssä

Auringonkukka ja sininen taivas.

Kirjastot.fi:ssä on avattu Kirjastot ja sota Ukrainassa -osio, jota tullaan päivittämään uuden tiedon tullessa. Nyt sivulle on koottu tiedonlähteitä tilanteeseen liittyen sekä alasivuina informaatiovaikuttamiseen liittyvä sivu ja aikaisempien tiedotteiden linkit. Pääsivulta löytyvät myös yleisten kirjastojen toiminnasta kertovat selkoesitteet ukrainaksi ja venäjksi. Osioon pääsee Kirjastot.fi:n etusivulta auringonkukkabannerin kautta. Ruotsinkieliset sivut ilmestyvät piakkoin.

Ajankohtainen tallenne

Yleistietoa Ukrainan pakolaisten saapumisen vaikutuksista kuntien toimintaan on 23.3. taltioidussa Valtioneuvoston videossa Yleisinfo kuntien ohjeistamisesta ukrainalaispakolaisten vastaanotosta. Se antaa hyvän yleiskuvan kysymyksistä, jotka kunnissa tulevat esiin. Kirjastoa ei suoraan lähetyksessä mainita, mutta kouluyhteistyö ja esimerkiksi kielen oppiminen tullevat alalla pohdintaan.

Vinkkaa aineistoa

Kirjastot ja sota Ukrainassa -osio Kirjastot.fi:ssä on päivittyvä. Vinkkejä aineistosta tai kysymyksiä kirjastojen toiminnasta voi laittaa paivi.litmanen-peitsala@hel.fi. Pyrimme kokoamaan kaikkien käytettäväksi kirjastoihin vaikuttavia tietoja yhteen paikkaan.