Satakielikuukauden 10. juhlavuosi on käynnistynyt

Äidinkieltä, monikielisyyttä ja kielellistä moninaisuutta juhlistavaa Satakielikuukautta vietetään tänä vuonna kymmenettä kertaa.

Kulttuurikeskuksiin, kirjastoihin, kouluihin ja koteihin levittäytyvä verkostofestivaali alkaa kansainvälisenä äidinkielen päivänä 21.2.2024 ja päättyy maailman runouden päivän ja maailman rasismin vastaisen päivän tapahtumiin 21.3.2024. Satakielikuukausi haastaa tarkastelemaan äidinkielen ja kielten merkitystä taiteen, kohtaamisten ja yhdessä tekemisen kautta.

Satakielikuukauden ohjelma on monipuolinen kattaus esitelmiä, keskusteluja, satutunteja, näyttelyitä ja työpajoja. Tapahtumat tuovat taiteen ja kulttuurin kautta esiin monikielisyyden rikkautta, tutkivat kielen kautta rakentuvaa identiteettiä ja luovat mahdollisuuksia kohtaamisille yli kielirajojen. Satakielikuukauden verkkosivuilla ja Satakielikuukauden Facebookissa julkaistaan poimintoja teemakuukauden tapahtumista.

Näyttelyitä, lukuhetkiä ja muita tapahtumia järjestetään eri paikkakunnilla ympäri Suomea pääkaupunkiseudulta Turkuun ja Kemijärvelle asti. Lisäksi etäohjelmaan voi osallistua vaikkapa kotona, koulussa tai päiväkodissa seuraamalla tapahtumia suoratoistona tai tallenteilta.

Satakielikuukautta koordinoi Monikielinen kirjasto yhdessä Kulttuuria kaikille –palvelun kanssa. Festivaalia on vietetty myös muissa Pohjoismaissa nimellä Multilingual Month.

Tule mukaan monikieliseen juhlahumuun!

Voit osallistua myös jakamalla monikielisyyteen liittyvää aineistoa, kuvia, tekstejä tai pohdintoja sosiaalisessa mediassa aihetunnisteilla #SatakieliKuukausi #FlerspråkighetsMånaden #MultilingualMonth #Flerspråkighet #monikielisyys.

Lue lehdistötiedote suomeksi, ruotsiksi, ja englanniksi.

Lisätiedot:

Ohjelmisto, blogit ja muuta tietoa Satakielikuukausi verkkosivuilla
Satakielikuukauden facebook-sivu
Ota yhteyttä: monikielinen.kirjasto@hel.fi.