Miten opastaa digiasioissa? -suosituspaketti pankkiasioista julkaistu

Finanssiala ry on yhdessä jäsentensä kanssa laatinut suosituksia auttamaan finanssiasioiden digiopastuksessa. Suositusten tarkoitus on lisätä yhteistä ymmärrystä niistä asioista, joita pankki- ja vakuutuspalveluiden sähköisen asioinnin opastuksessa on hyvä ottaa huomioon.

Tuore suosituspaketti on tarkoitettu kaikille digineuvojille ohjenuoraksi finanssialan palveluiden opastamisessa.

”Ohjeet ovat hyvin käytännöllisiä. Suosituksissa esimerkiksi muistutetaan, että asiakkaan on tehtävä itse tunnistautuminen palveluihin. Se, että opastaja tunnistautuisi asiakkaan puolesta vaikkapa verkkopankkiin, olisi laitonta. Ihan pienestäkin uudesta tai opitusta digitaidosta voi olla paljon hyötyä”, kertoo Finanssiala ry:n kehityspäällikkö Kristiina Siikala.

Suosituksissa korostetaan muutamia erityispiirteitä, joita erityisesti finanssialan digituessa tulisi ottaa huomioon. Finanssialan palveluissa on kyse asiakkaan taloudellisesta asemasta eli hyvin henkilökohtaisista asioista. Sekä Finanssiala ry:n asiantuntijat että digiopastajan ohjeet suosittelevatkin ohjaamaan asiakkaan matalalla kynnyksellä palveluntarjoajan omaan asiakaspalveluun.

”Asiakas kannattaa aina ohjata suoraan pankin tai vakuutusyhtiön pakeille, jos digineuvojalle tulee yhtään sellainen tunne, että asiakas ei ehkä itse ymmärrä toimenpiteen merkitystä tai hän on esimerkiksi saattanut joutua huijauksen kohteeksi”, muistuttaa Finanssiala ry:n johtava asiantuntija Teija Kaarlela.

Suositusten valmisteluun ja kommentointiin ovat osallistuneet Digi- ja väestötietovirasto, Vakuutus- ja rahoitusneuvonta FINE, Ikäihmisten tietotekniikkayhdistys Enter, Helsingin kaupungin digiopastusta koordinoiva Kaapelin mediakeskus, sekä Vanhustyön keskusliiton SeniorSurf-verkosto.

Julkaisu: Turvalliset digipalvelut arjen apuna, Digituki ja ja finanssialan palvelut – hyviä käytäntöjä