Kysy kirjastonhoitajalta 20 vuotta

Kysy kirjastonhoitajalta -palvelu täyttää tänä vuonna 20 vuotta. Kokoonnuimme Oodiin käymään läpi nykyhetkeä ja juttelemaan menneistä 29.3.2019. Paikalle oli tullut noin 30 palvelun piirissä työskentelevää henkilöä ja muita kiinnostuneita useista organisaatioista. Kaunis keväinen juhlapäivämme alkoi Oodi-kierroksella. Saimme tutustua mahtavaan, uuteen keskustakirjastoomme Antti Saulin ja Harri Annalan opastuksella. Oodi herätti ihastusta: se on kohtaamispaikka, aktiivisen elämän uusillakin urilla mahdollistava toimintakeskus ja onnellinen kirjataivas.

Kierroksen jälkeen siirryimme Kuutioon, joka osoittautui sekin oikein viihtyisäksi tilaksi. Avaussanojen jälkeen kuuntelimme Tilastokeskuksen Katriina Tiaisen esityksen tilastoista, niiden jaottelusta ja tiedonhausta tilastoista. Kysy kirjastonhoitajalta -palvelussa kysytään usein kysymyksiä, jotka alkavat sanoin ”kuinka paljon”, ”kuinka usein”, ”mikä on suurin”, ”missä on eniten”. Esitys suomalaisista ja kansainvälisistä tilastoista tuli todella tarpeeseen ja oli hyvin hyödyllinen. Tilastokirjasto on toki mukana vastaamassa palvelussamme, ollut jo alkuvuosista lähtien, mutta siitä huolimatta syventäviä tietoja tarvitsevat kipeästi muutkin tiedonhakijat.

Tilastotiedon jälkeen siirryimme kuulemaan toisesta, vielä useammin kysymyksissä esiintyvästä aiheesta, kirjallisuudesta. Kirjallisuuden tiedonhaussa avainasemassa on Kirjasampo. Kirjasammon toimittaja Tuomas Aitonurmi kertoi siitä, mitkä asiat kannattaa muistaa, kun käyttää Kirjasampoa. Kirjasampo on tuttu kirjastolaisille, mutta usein tiedonhaun tekee samaa kaavaa noudattaen. Tuomas neuvoi sellaisia keinoja, jotka ovat vastaajille vähemmän tuttuja.

Molemmat esitykset sisälsivät esimerkkejä Kysy kirjastonhoitajalta -palvelun vastauksista ja olivat näin varsin havainnollisia. Viimeiseksi ajankohtaisasioista käytiin läpi palvelun tekniikan ja ylläpidon uudistusta, huomioita siitä, mitkä asiat ovat jääneet vastaajilta osittain pimentoon. Lista niistä oli kerätty toimitukseen lähetettävien kysymysten, havaintojen ja vuoden 2018 toteutettujen kyselyiden pohjalta. Nina Granlund, Kysy kirjastonhoitajalta -palvelun suunnittelija, kertoi yksityiskohdista ja niitä käytiin läpi ylläpidosta.

Kaksikymmenvuotisjuhlaan siirryttiin Kirjastot.fi:n Matti Sarmelan johdolla. Hän muisteli palvelun syntyä, alkuaikoja, kävi läpi sen moninaista kehitystä sekä hieman ulkoasun muutoksiakin. Monet ehkä jo unohtuneet yksityiskohdat, kuten valtakunnallinen chat ja nutturalogo, muistuivat elävästi mieleen. Matin esityksen jälkeen yllätimme pitkän linjan vastaajia pienellä muistamisella, jaoimme kunniakirjat muutamalle 20 vuotta tai ainakin lähes niin kauan mukana olleelle vastaajalle. Kunniakirjat vastaanottivat Lauri Holopainen Espoosta, Hanna Kotila Seinäjoelta, Leo Kostiainen Tilastokirjastosta, Tuula Valkeapää Helsingistä ja Pertti Lahdenmäki Porista. Paikalle eivät olleet päässeet Seija Ålander Rovaniemeltä, Päivi Erkkilä Eduskunnan kirjastosta ja Jari Missonen Tampereen kirjastosta, joille kunniakirja toimitetaan myöhemmin. Jari on ollut mukana 10 vuotta, mutta niin aktiivisesti ja näkyvästi palvelussa, että erikoismaininta oli paikallaan.

Kahvin ja Oodi-kakun jälkeen ja lomassa pidettiin puheita, muisteltiin ja juteltiin. Meille puhuivat tiedonhakukokemuksistaan ja visaisista, mieleen jääneistä kysymyksistä Lauri Holopainen, Leena Laakso, Hanna Kotila ja Tuula Valkeapää sekä monet, monet muut vapaan keskustelun aikana. Tunnelma oli lämminhenkinen ja iloinen - juhlaväki viihtyikin niin hyvin, että meidät lähes jouduttiin poistamaan paikalta, kun seuraava varaaja saapui tilaa valmistelemaan.

Kiitos kaikille osallistuneille hienosta juhlasta ja ihanasta päivästä! Erityiskiitos myös kaikille palvelun työskentelyyn osallistuneille ja osallistuville! Olette jokainen kunniakirjan arvoisia.

Alla päivän esitykset ja linkki Kysy kirjastonhoitajalta 20 vuotta -historiikkiin, jonka on kirjoittanut palvelun pitkäaikainen luotsaaja Nina Granlund. Ylläpidon opastus löytyy palvelun ylläpidon etusivulta.

Nina Granlund
Kysy kirjastonhoitajalta