Kirjastot.fi-palveluiden käyttö kasvoi huomattavasti poikkeustilan aikana

Koronapandemian aiheuttama poikkeustila astui voimaan 18.3.2020, ja sen myötä myös yleiset kirjastot sulkivat ovensa yleisöltä. Samalla monien palvelujen käyttö vilkastui verkossa. Myös valtakunnallisten Kirjastot.fi-palvelujen käyttö nousi ennätystasolle.

Valtaosassa Kirjastot.fi-palveluita istuntojen määrä kasvoi selvästi verrattuna samaan ajanjaksoon viime vuonna (16.3.–8.5). Eniten nousua oli Digi.kirjastot.fi:llä (147%), Kirjastokaista.fi:llä (141%), valtakunnallisella eKirjastolla (110%) ja Biblioteken.fi:llä (97%).

Suosituimpiin kuuluvien palveluiden istuntoluvut nousivat entisestään: Kirjasammossa oli noin 9 000-10 000 ja Kysy kirjastonhoitajalta –palvelussa noin 7 000-8 000 istuntoa päivässä. Jälkimmäisessä vastausten määrä kasvoi maalis-toukokuussa 36%.

Palveluiden käyttö kasvoi eniten Digi.kirjastot.fi:ssä (147%), Kirjastokaista.fi:ssä (141%) ja Biblioteken.fi:ssä (97%).

Kirjastot.fi:n verkkopalvelutuotanto, toiminnan kehittäminen ja viestintätoiminta jatkuivat poikkeusaikana normaalisti – ja monin paikoin paljon kiireisempänäkin.

Suureen tiedontarpeeseen luotu Kirjastot ja korona -sivu keräsi istuntopiikkejä, kun yllättäviäkin käänteitä koettiin korona-ajan kirjastoja koskevien toimenpiteiden ja niiden aikataulujen suhteen. Sivua päivitettiin ja sen sisältöjä muokattiin muuttuvia tarpeita parhaiten vastaaviksi.

Makupalat.fi:hin luotiin nopeasti ajantasaisimmista lähteistä useitakin kokoelmia, myös astumaan tueksi ja hyödyksi kun esim. kulttuuritapahtumiin pääsy estyi ja etäkoulut polkaistiin käyntiin.

Vapaasti saatavana olevien e-kirjojen vinkkihyllyjä julkaistiin eri teemoista. Todella suosituksi kasvoi lasten- ja nuortenkirjallisuussivusto Sivupiirin E-kirjaklassikoita rajoituksetta -hylly, joka keräsi parissa kuukaudessa enemmän katseluja kuin mikään muu palveluun tehty kirjahylly tai artikkeli samanpituisena ajanjaksona.

Tekijänoikeusjärjestöt Sanasto ja Kopiosto olivat aloitteellisia neuvottelemaan poikkeusajan videointimahdollisuutta kirjastojen kirjallisuusvideoille. Kirjastokaista ja Helsinki-kanava valittiin julkaisualustoiksi. Useat kirjastot ovat tuottaneet tämän sopimuksen turvin satutunteja ja muita ääneenlukutuokioita. Kirjastokaistalle niitä on lähetetty julkaistavaksi tähän mennessä lähes 50. Moni kirjasto on ottanut tämän kokemuksen avulla käyttöön uusia tapoja tavoittaa asiakkaita verkon kautta.

Kirjastokaista on tehnyt myös yhteistyötä Lukukeskuksen ja kirjastojen kanssa tuottaen yhteistyössä kirjailijoiden virtuaalivierailuja ja webinaareja. Niiden seuraajamäärät ovat olleet huomattavasti korkeampia kuin ennen poikkeusaikaa.

Poimintoja Makupalojen suosituista poikkeuskevään kokoelmista:
•    Korona
•    Katsele ja kuuntele konsertteja, esityksiä ja ohjelmia
•    E-kirjat
•    Puuhaa lapsille
•    Oppimateriaalit
•    Avoimesti käytössä olevat e-kirjat (myös kansainvälisiä e-kirjakokoelmia, aiheenmukaisia, tieteellisiä avointen artikkelien kokoelmia ym.)

Poikkeusajan vinkkien julkaiseminen alkoi maaliskuun lopussa, ja niitä kertyi parin kuukauden aikana yhteensä kunnioitettavat 40 kappaletta. Kussakin vinkissä annetaan kunnon nippu verkkovinkkejä etätyöhön, someen ja verkkosivuille mitä moninaisimmista aiheista. Verkkovinkkisarjaa aiotaan jatkaa myös syksyllä.

Mikä on Kirjastot.fi?

Kirjastot.fi on osa Yleisten kirjastojen valtakunnallisia kehittämispalveluja (VAKE), joka edistää ja tukee kirjastojen välistä yhteistyötä. VAKE tuottaa ja kehittää verkkosisältöjä, alusta- ja rajapintapalveluja, viestintää ja muita palveluja koko maan yleisten kirjastojen käyttöön. Palvelutehtävää hoitaa Helsingin kaupunginkirjasto, ja sen toimintaa rahoittaa opetus- ja kulttuuriministeriö.