Vinkki: Kysyminen

Kun tiedonhaun keskeiset aiheet on löydetty, on päätettävä, miten edetään. On hyvä tehdä verkkotiedonhaku ja hakea aineistoa kirjastojen tietokannoista. Joskus kysyminen on hyvä tapa edetä. Kysyä voi ystäviltä, sosiaalisessa mediassa esimerkiksi ryhmissä tai asiantuntijoilta. Kirjasto tarjoaa Kysy kirjastonhoitajalta -palvelun, Vanhoja vastauksia selaamalla voi myös löytää vastauksen ongelmaansa. Vastauksia on kertynyt jo yli 60 000, Kysy kirjastonhoitajalta -vastaukset. Palvelun info-osassa on lueteltu myös muita kysy-palveluja.

Jos mieltä askarruttava vaiva on lääketieteellistä laatua, on parempi kääntyä terveydenhuollon puoleen, oman terveyskeskuksen, Omakannan tai Omaolon kautta. Kansalaisneuvonta opastaa viranomaisasioissa oikeaan paikkaan (poliisi, verot, Kela, maistraatit, te-palvelut).