Jouni Pääkkölä valittiin Yleisten kirjastojen neuvoston puheenjohtajaksi

Oulun kirjastopalvelujohtaja Jouni Pääkkölä on valittu Yleisten kirjastojen neuvoston (YKN) puheenjohtajaksi toimikaudelle 2018–2019.

YKN on vuonna 2003 perustettu alueelliseen edustukseen perustuva elin. Pysyviä edustajia on yli kahdestakymmenestä kunnan- tai kaupunginkirjastoista. Lisäksi kukin nykyinen maakunta-alue valitsee keskuudestaan vaihtuvan edustajan kahdeksi vuodeksi kerrallaan.

YKN koordinoi yleisten kirjastojen yhteistyötä sekä edustaa yleisiä kirjastoja kansallisen kirjastoverkon toimintaan ja kehittämiseen liittyvissä asioissa. Neuvosto ideoi ja tekee aloitteita sekä esityksiä kirjastoverkon toiminnan kehittämiseksi. Se seuraa kirjastojen toimintaedellytysten muutoksia ja tekee näkyväksi yhteistyön ja yhteisten palvelujen vaikuttavuutta sekä taloudellisuutta kirjastojen toiminnan ja kirjastopalveluiden järjestämisessä. YKN laatii myös yhteisiä kannanottoja ja lausuntoja kirjastoalaa koskevista asioista.

Kirjasto turvaa kansalaisten sivistykselliset oikeudet

Suomen perustuslain mukaan jokaiselle on taattava yhtäläinen mahdollisuus kehittää itseään myös perusopetuksen jälkeen. Varattomuus ei saa olla esteenä. Vuoden 2017 alussa uudistunut kirjastolaki sanoo, että kirjastojen pitää edistää demokratiaa, tasa-arvoa ja sananvapautta.

Ajan ja uuden lain myötä kirjaston merkitys on kasvanut. Kirjasto on kansalaisten osallistumisen paikka, ja sen tehtävänä on tukea aktiivista kansalaisuutta. Jokaisella on oikeus käydä kirjastossa, käyttää tietovarantoja ja osallistua sekä vaikuttaa yhteiskuntaan.

Oululle alueellinen kehittämistehtävä

Kirjastotyötä on viety määrätietoisesti tähän suuntaan. ”Oulussa aukioloaikoja on lisätty merkittävästi omatoimitekniikan avulla. Kun yhteiskunta muuttuu, niin kirjasto muuttuu sen mukana. Oulun kirjastoissa tapahtuu enemmän, ja kirjaston henkilökunnan sisältöosaamista ja ammattitaitoa tuodaan esille uudenlaisin keinoin. Tästä hyviä esimerkkejä ovat Oulun luku- ja musaopaspalvelut tai valtakunnallisestikin huomioitu Kirjametro-lukukampanja. Uuden kirjastolain ja -asetuksen myötä tavoitteiksi määritellään alueen yleisten kirjastojen kehittyminen, kirjastohenkilöstön osaamisen kehittyminen, alueen kirjastojen keskinäisen yhteistoiminnan edistäminen sekä valtakunnallinen yhteistyö. Oulun kaupunginkirjasto aloittaa vuoden 2018 alusta alueellisen kehittämistehtävän, toimialueena Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun kunnat. Suuret muutokset yltävät myös Yleisten kirjastojen neuvoston kokouksiin. Neuvoston tuki on yksi tärkeimpiä tukipilareita muuttuvassa kirjastoverkossa”, kertoo Jouni Pääkkölä.

Yleisten kirjastojen suunta 2016–2020 -asiakirja esittelee kirjaston toimintaa ja tavoitteita. Voit tutustua siihen verkossa: yleisten-kirjastojen-suunta-2016-2020-web.pdf

YKN:n seuraava kokous järjestetään Oulussa huhtikuussa 2018.