YKN Lausunto Opetuksen ja tutkimuksen toimintaympäristö 2020

Yleisten kirjastojen neuvosto / Keskuskirjasto

Lausunto                                                                                                                 29.1.2010

Opetusministeriö

Anne Luoto-Halvari

Opetusministeriön kirjaamo

Viite:
Lausuntopyyntönne 3.12.2009

Asia:
Opetusministeriön työryhmämuistio 2009:26Opetuksen ja tutkimuksen toimintaympäristö 2020 - korkeakoulujen rakenteellinen kehittäminen digitaaliseksi palveluverkoksi
Raportti verkossa

Pyydettynä lausuntona Yleisten kirjastojen neuvosto / Keskuskirjasto toteaa, että työryhmämuistio on huolella laadittu ja rakenteellisesti hyvin organisoitu. Tulevaisuutta on vaikea ennustaa, mutta muistiossa esitetyt yleiset tavoitteet, millainen opetuksen ja tutkimuksen toimintaympäristö on vuonna 2020, vaikuttavat realistisilta ja kehityssuunta yleisesti toteuttamiskelpoiselta.

Muistio on laaja ja siinä hahmotellaan ansiokkaasti, miten digitaaliseen aikaan siirtyminen heijastuu korkeakoulujen tutkimusympäristössä. Yliopistolain myötä isoja muutoksia on tapahtumassa korkeakoulumaailmassa ja ne heijastuvat luonnollisesti myös kirjastomaailmaan.

Yleisten kirjastojen kannalta muistiossa kuitenkin tärkeintä ovat Kansalliskirjaston ja Varastokirjaston toimintaan ja asemaan liittyvät suunnitelmat.

Kansalliskirjasto on tärkeä palvelujen (etenkin verkkopalvelujen) tuottaja yleisille kirjastoille ja tämän toivotaan jatkuvan ja kehittyvän seuraavan kymmenen vuoden aikana. FinELib säilyttänee jatkossakin lisenssiperusteisten digitaalisten aineistojen päävälittäjän roolin. Yleisten kirjastojen kannalta tärkeintä tulevaisuudessa on kotimaisten digitaalisten aineistojen tarjonnan lisäys FinELibin kautta. Aineistot on saatava entistä laajemmin etäkäyttöisiksi myös yleisten kirjastojen asiakkaille.

Varastokirjasto on tulevaisuudessakin merkittävä yhteistyökumppani yleisille kirjastoille. Siksi Varastokirjasto-tyyppiset palvelut on turvattava mahdollisessa tulevassa Kansalliskirjaston ja Varastokirjaston yhteisessä palveluyksikössä.

Yleiset kirjastot tarvitsevat Varastokirjastoa kokoelmatyönsä jatkeeksi ja helpottamaan tilaongelmia. Aineistojen siirto Varastokirjastoon jatkunee kasvusuuntaisesti vuoteen 2020 asti. Tärkeätä on, että Varastokirjasto pystyy jatkossa vastaan ottamaan kirjojen lisäksi myös muuta kirjastoaineistoa.

Musiikkiaineiston säilytykselle on saatava kestävät varastointiperiaatteet ja -käytännöt. Toimintojen sijoittaminen Varastokirjaston yhteyteen on yksi merkittävä vaihtoehto. Erillisten yleisten kirjastojen musiikkivarastojen syntyminen pitäisi välttää. Toisaalta Tikkurilan musiikkivarasto voi olla yksi virallinen vaihtoehto musiikkiaineiston valtakunnalliseksi säilytyspaikaksi. Musiikkiaineiston kohdalla on erityisesti huomioitava, että palvellakseen asiakkaita se tarvitsee taustalle kunnolliset sisällönkuvailutiedot myös vanhalle aineistolle.

Maksuttomuus on tärkeä periaate yleisille kirjastoille. Se edellyttää, että Varastokirjaston palvelut säilyvät maksuttomina myös suunnitellussa yhteisessä palveluyksikössä.

Muistion mukaan Varastokirjasto tarvitsee tulevaisuudessa lisää tiloja. Yleiset kirjastot kannattavat budjettirahoituksen saamista lisätiloille. Muutoinkin on turvattava, että Varastokirjastolla on uudessa palveluyksikössä riittävä rahoituspohja toimia ja tuottaa palveluja koko kirjastokentälle.

Yleiset kirjastot kannattavat uuden palveluyksikön pohjustukseksi esitettyjä kustannushyötyjen ja toiminnallisuuden selvitystä, joihin osallistuisivat kaikki kirjastosektorit ja kehysorganisaatiot.

Lopuksi vielä todetaan, että yleiset kirjastot kannattavat kaikkia muistioissa esitettyjä yhteisiä ponnistuksia paremman suomalaisen kirjastolaitoksen ja -verkoston aikaansaamiseksi, esimerkkeinä Yhteisluettelo, Kansallinen digitaalinen kirjasto KDK ja Marc 21.

29.1.2010

Yleisten kirjastojen neuvosto / Keskuskirjasto

Tuula Haavisto
Yleisten kirjastojen neuvoston puheenjohtaja