YKN Lausunto: Kirjastoalan koulutusta tarvitaan Pohjois- ja Itä-Suomessa (2016)

Opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasonen
Opetus- ja kulttuuriministeriö, Korkeakoulu- ja tiedepolitiikan osasto
Opetus- ja kulttuuriministeriö, Kulttuuri- ja taidepolitiikan osasto
Oulun ammattikorkeakoulun hallitus

7.9.2016

Yleisten kirjastojen neuvosto:
Kirjastoalan koulutusta tarvitaan Pohjois- ja Itä-Suomessa

Oulun ammattikorkeakoulun hallitus esittää kirjasto- ja tietopalvelualan koulutusohjelman lakkauttamista. Yleisten kirjastojen neuvosto toivoo, että opetus- ja kulttuuriministeriössä tarkastellaan kirjastoalan koulutusta alueellisen tasavertaisuuden kannalta. Suomalaiset kirjastot tarvitsevat koulutettuja ammattilaisia myös idässä ja pohjoisessa, joissa on jo nyt ollut vaikeuksia saada rekrytoitua päteviä ammattilaisia.

Mikäli Oulussa opetus lakkautetaan, niin alan ammattilaisia valmistuu ammattikorkeakouluista Seinäjoella ja Turussa ja todennäköisesti uusien ammattilaisten saaminen etäämmällä oleviin kuntien ja kaupunkien kirjastoihin vaikeutuu.

Lisäksi toivomme, että opetuksessa tullaan panostamaan yhä enemmän monipuolisiin verkko-opintoihin, mikä myös tukee Itä-ja Pohjois-Suomeen tulevien kirjastoammattilaisten rekrytointia.

Tällä hetkellä korkeakoulutettujen ammattilaisten osuus kirjastojen henkilöstöstä on huomattavasti muita alueita korkeampi Länsi-Suomessa, johon myös kirjastoalan ammattikorkeakouluopetus keskittyy.

Oulun AMK:n koulutusohjelma on tärkeä resurssi lähialueen kirjastoille: kirjastoalan opiskelijat tekevät tiivistä yhteistyötä paikallisten kirjastojen kanssa opinnäytteiden ja harjoittelujen muodossa. Samalla opiskelijoita on voitu tutustuttaa Itä- ja Pohjois-Suomen kirjastojen olosuhteisiin ja kehittämistarpeisiin. Oulun AMK:n hallitus esittää lakkauttamisen yhtenä perusteena sitä, että Oulun yliopiston informaatiotutkimuksen koulutus vastaa saman alan koulutustarpeeseen. Ammattikorkeakoulu ja yliopisto ovat kuitenkin erilaisia toimijoita. Yliopistolla painotus on tutkimuksessa ja teoreettisessa tarkastelussa, kun taas ammattikorkeakoulu on lähellä käytännön työelämää ja tähtää työelämää kehittäviin valmiuksiin. Käytännössä alueen kirjastojen rekrytointitarpeet kohdistuvat nimenomaan ammattikorkeakoulusta valmistuneisiin.

Kirjastojen nuorekas ilme ja dynaaminen ote palveluihin taas lisää kuntien elinvoimaa, vetovoimaisuutta ja kulttuurihyvinvointia. Esitys kirjastoalan opintojen lopettaminen Oulun ammattikorkeakoulussa on päätös, jolla saattaa olla kauaskantoisia vaikutuksia Pohjois-Suomen kulttuurihyvinvointiin.

Yleisten kirjastojen neuvoston puolesta

Rebekka Pilppula, puheenjohtaja, rebekka.pilppula@jns.fi, 050 3020563