Kirjastot.fi-koordinaatioryhmän muistio 29.4.2021

Poissa:
Gros Mikael

1. Kokouksen avaus

Puheenjohtaja avasi kokouksen klo 8.00.

2. Kuulumiskierros

Jäsenet olivat lähettäneet etukäteen kuulumiset kirjallisina. Helsingin kaupunginkirjastossa on tehty töitä kirjastojen avaamiseksi koronasulun jälkeen, mutta avaaminen siirtyi 16.5. jälkeiseen aikaan, sillä kaupunki avaa ensin lasten- ja nuorten palvelut. Kuulumiskierroksen aikana kävi ilmi, että Jonna Toukonen siirtyy pois yliopistokirjastosta, joten hän jää pois koordinaatioryhmästä FUNin edustajana ja hänen tilalleen valitaan toinen henkilö ennen syksyn kokousta. Myös AVI-edustaja Susanne Ahlroth on jäänyt pois ja hänen tilalleen valitaan syksyksi uusi henkilö. Kuulumiskooste (pdf)

3. Yleisten kirjastojen digitaalisen median palvelukonseptihanke

Matti Sarmela esitti koosteen Digimediahankkeen tulokset - kirjastojen tulevaisuus on digissä -seminaarista. Usea koordinaatioryhmäläinen olikin kuunnellut tilaisuutta. Se tulee myös katsottavaksi tallenteena Kirjastokaistalle. Matti totesi hankkeen olevan yleisten kirjastojen tulevaisuuden ja erityisesti digitaalisen kilpailukyvyn kannalta keskeinen ja näki sen myös osana Finna-visiota takaamassa kansalaisen pääsyä digitaalisiin sisältöihin. Hän esitteli seminaarin eri puheenvuoroja: hybridilisenssit, käyttäjätarpeiden kartoitus, palvelukonsepti, valmiiden alustojen selvitystyö sekä teknologiayhteistyö. Viimeisestä Matti totesi, että digimediapalvelun kokonaisarkkitehtuuria ei vielä käsitelty tässä yhteydessä, vaan keskityttiin lähinnä kansallisen digiasiakkuuden malliin. Matin esitys (pdf)

Esittelyn jälkeen koordinaatioryhmä jaettiin kolmeen pienryhmään, joissa keskusteltiin digimediahankkeen herättämistä kysymyksistä sekä kirjastosektorien yhteistyönäkymistä. Keskusteluissa nousivat esiin lisenssit ja niiden yhdistäminen, hybridilisenssimallin riskit (rajaa uusimman materiaalin käyttöä), yhdellä tunnuksella kaikkien kirjastojen e-aineistojen käyttäminen, vaikutukset markkinoihin sekä vaikutus kirjaston kokoelmaan (onko aineisto pysyvää vai ei). Huolta herätti se, että suurella osalla aineistosta ei vielä tällä hetkellä ole edes lainausoikeutta. Pohdittiin, vaikuttaako e-lainaus kokonaislainausmäärään, arveltiin, että e-lainat korvaavat osan fyysisistä lainoista, jolloin muutosta ei tulisi.

Jokainen ryhmä mainitsi lainauskorvaukset: ne ovat kynnyskysymys. Pidettiin hyvänä, että aloite digitaalisten aineistojen sisällyttämisestä lainauskorvausten piiriin oli tullut eduskunnasta, se korostaa tietoa siitä, että asia on demokratian toteutumisen kannalta erittäin tärkeä. Otettiin kantaa myös sektorien väliseen yhteistyöhön. Yhden tunnistautumisen palvelua pidettiin tavoittelemisen arvoisena parannuksena. Nähtiin, että Finna-alusta voisi olla lähtökohta yhteiseen palveluun myös tässä asiassa. Keskusteltiin arkkitehtuurista ja alustasta: jos ei valita kaupallista, vaan avoimen lähdekoodin alusta, keskeinen ylläpito-organisaatio olisi Kansalliskirjasto. Puhuttiin myös metatiedon laadun merkityksestä: huonolaatuinen metatieto on korjattava paremmilla kuvauksilla - tämä vaatii myös lisäselvitystyötä. Arveltiin myös, että tiedon suojaaminen on oltava selvitetty ennen kaikkea muuta.

Kaiken kaikkiaan yleisinä huomioina todettiin, että selvitettävää on vielä paljon ja aikataulu on haastava. Myös tiedonvälitys hankkeen etenemisestä on haasteellista.

4. Vake-toimintakertomus

Matti Sarmela esitteli Vake:n toimintaa vuonna 2020. Koronavuosi oli poikkeusvuosi, kuten kaikilla, mutta se näkyi enimmäkseen keväällä 2020, jonka jälkeen liikenne sivustolla tasaantui normaaliin. Suurta kasvua oli palveluissa Biblioteken.fi, Makupalat.fi ja Kirjastokaista. Eniten käyttäjiä oli palveluilla Kysy kirjastonhoitajalta ja Kirjasampo. Vuoden aikana on työskennelty pitkien projektien parissa: Kirjastot.fi-emosivun uudistus, uuden eKirjaston julkaiseminen, tietopalvelun tukeminen ja opastus hyvien tiedonlähteiden seurantaan, yhteistyön aloittaminen tekijänoikeusjärjestöjen kanssa sekä tekstityspalvelun lisääminen Kirjastokaistan videoihin.

Vuonna 2021 tutkitaan eKirjaston yhteyttä digimediahankkeeseen sekä Fono.fi:n tulevaisuutta. Saavutettavuus toteutetaan niissä palveluissa, joista se vielä puuttuu. Annif on otettu käyttöön automaattisessa sisällönkuvailussa eKirjastossa, sen käyttöä laajennetaan muihinkin palveluihin mahdollisuuksien mukaan. Vuoden 2021 alussa on jo käynnistetty Kirjastot.fi:n etäkahvit, Kirjastouutisia maailmalta ja Tiedonhaun uutiskirjeet sekä Kysy kirjastonhoitajalta-palvelulupauksen tarkennus. Kirjasammon sisältöjä saataneen integroitua Finnaan 2021. Matin esitys (pdf) - VAKE-toimintakertomus 2020 (pdf)

Etäkahvit herättivät kiinnostusta. Niitä on järjestetty jo muutama, läsnä on ollut 40-70 henkilöä. Aiheita saa ehdottaa Päivi Litmanen-Peitsalalle. Myös Kirjastouutisia maailmalta kiinnosti. Se lähetetään automaattisesti Kirjastot.fi:n uutisten tilaajille. Kirjastot.fi:n uutiskirjeet Kirjallisuuskirje ja Tiedonhaun uutiskirje tilataan erikseen, kirjastot.fi/uutiskirjeet.

Lopuksi Nina Granlund esitti kirjastosektoreille pyynnön käsitellä Kysy kirjastonhoitajalta -palveluun vastaajakirjastoksi liittymistä omissa organisaatioissaan. Sekä erikoiskirjastoja että korkeakoulukirjastoja on mukana ennestään ja lisää koulutetaan mukaan mielellään.

5. Seuraava kokous

Syksyn kokousajaksi valittiin 2.11. klo 13. Kutsu lähtee jäsenille tällä kertaa Outlookin kautta.

6. Kokouksen päättäminen

Kokous päätettiin klo 15.