Kuusikymmenluvulla meillä pohjoissuomalaisessa yhteislyseossa (valtion koulu siis) oli erikseen aljan ja jomman kirjat ja oppitunnit, mutta oppiaine oli matikka ja opettaja oli sama. Esimerkiksi lukukauden alkupuolella opetettiin aljaa ja sen jälkeen vastaavina ajankohtina parin kuukauden ajan jommaa. Kummastakin oli kokeet erikseen - mutta lukukauden päätteeksi tuli todistusnumero matikasta: koetulosten keskiarvo, jota pyöristettiin alas- tai ylöspäin niin sanotun tuntiosaamisen (tai opettajan mieltymysten) mukaan.
Paperilla ja kirjan kannessa ne olivat algebra, geometria ja matematiikka.
Opettajista puhuttiin sukunimellä tai oppilaiden kesken lempi- tahi haukkumanimellä. Joku opettaja saattoi esittäytyä maisterina (vaikka olisi ollut vain alemman tutkinnon kandi), mutta oppilaiden puheisiin eivät tittelit tarttuneet.
Kuusikymmenluvulla meillä pohjoissuomalaisessa yhteislyseossa (valtion koulu siis) oli erikseen aljan ja jomman kirjat ja oppitunnit, mutta oppiaine oli matikka ja opettaja oli sama. Esimerkiksi lukukauden alkupuolella opetettiin aljaa ja sen jälkeen vastaavina ajankohtina parin kuukauden ajan jommaa. Kummastakin oli kokeet erikseen - mutta lukukauden päätteeksi tuli todistusnumero matikasta: koetulosten keskiarvo, jota pyöristettiin alas- tai ylöspäin niin sanotun tuntiosaamisen (tai opettajan mieltymysten) mukaan.
Paperilla ja kirjan kannessa ne olivat algebra, geometria ja matematiikka.
Opettajista puhuttiin sukunimellä tai oppilaiden kesken lempi- tahi haukkumanimellä. Joku opettaja saattoi esittäytyä maisterina (vaikka olisi ollut vain alemman tutkinnon kandi), mutta oppilaiden puheisiin eivät tittelit tarttuneet.