Koulutus ja seminaarit

Vammaisuuden kohtaaminen kirjastossa – PiKen esa-foorumi pe 26.11.

Seurattavissa verkossa

Miten voisimme paremmin kohdata moninaisuutta kirjastotyössä? Mitä oikeastaan kohtaamme, vammaisuuden vai ihmisyyden? Kenelle ovet avautuvat, kun kirjastojen toimintaympäristö muuttuu?

Marraskuun lopussa järjestettävä esa-foorumi on jälleen kerran suunniteltu alueemme esa-tiimissä. Puheenvuoroissa käsitellään vammaisuuden kohtaamista kirjaston asiakastyössä. Foorumi jatkaa sosiaalisen saavutettavuuden teemojen käsittelyä. Tilaisuus on suunnattu kaikille kirjastojen työntekijöille.

Ilmoittaudu tilaisuuteen 20.11. mennessä tällä lomakkeella. Tilaisuus tallennetaan ja lomakkeella voit valita myös tilaavasi pelkän tallenteen.

PiKen esa-foorumi
Pe 26.11.2021
Klo 10.00 – 14.00

Ohjelma

Klo 10.00–10.05 Tervetuloa esa-foorumiin / Ville-Pekka Nummi, palvelupäällikkö (Tampereen kaupunginkirjasto, PiKen esa-tiimi)

Klo 10.05–10.45 Sosiaalinen esteettömyys ja vammaisuuden kohtaaminen / Julianna Brandt, yhdenvertaisuusasiantuntija

Klo 10.45–11.15 Lounastauko

Klo 11.15–12.45 Kenelle ovet avautuvat? Sosiaalinen saavutettavuus muuttuvassa kirjastoympäristössä / Peppi Santaniemi, viestintäsuunnittelija & Elina Mäkikunnas, suunnittelija (Vammaisten lasten ja nuorten tukisäätiö, Vamlas)

Klo 12.45–12.50 Tauko

Klo 12.50–13.30 Mitä oikeastaan kohtaamme – vammaisuuden vai ihmisyyden? / Havu Härmä, moninaisuusasiantuntija

Klo 13.30–14.00 Loppukeskustelu / Jarkko Rikkilä, koordinaattori (akepike) & Maria Rissanen, kirjastonhoitaja (Tampereen kaupunginkirjasto, PiKen esa-tiimi)

Puhujat

Julianna Brandt

Julianna Brandt on 27-vuotias turkulaistunut yhdenvertaisuusasiantuntija. Hänellä on vahvaa osaamista erityisesti saavutettavuuteen liittyvissä kysymyksissä ja nuorisotyön kontektissa. Olet voinut kuulla hänet Ylen Vammaiskultti radiosarjan kautta, joka on hänen yksi elämänsä suurimpia saavutuksia.

Havu Härmä

Havu Härmä on Instagramissakin aktiivisesti vaikuttava moninaisuuden puolestapuhuja ja ammattilainen. Hänen tavoittenaan on lisätä puhetta ja tietoa moninaisuudesta.

Vammaisten lasten ja nuorten tukisäätiö

Vammaisten lasten ja nuorten tukisäätiö (Vamlas) edustaa vammaisia, pitkäaikaissairaita sekä neurovähemmistöön kuuluvia lapsia ja nuoria. Säätiö lisää tietoa kohderyhmän asemasta, oikeuksista ja palveluista yhteiskunnassa. Vamlas vaikuttaa päättäjiin, kohderyhmään ja muihin avaintoimijoihin niin, että löydetään uusia ja innovatiivisia ratkaisuja, jotka edistävät yhdenvertaisuutta ja muutosta kohti esteettömämpää ja saavutettavampaa yhteiskuntaa.

Tuleeko tallenne?

Tilaisuudesta tuotetaan tallenne, joka tulee myöhemmin tilattavaksi Pirkanmaan ja Keski-Suomen kirjastohenkilöstön käyttöön.

Tilaisuuden järjestää Tampereen kaupunginkirjasto. Tampereen kaupunginkirjastolla on alueellinen kehittämistehtävä Pirkanmaan ja Keski-Suomen alueella. Kuvat ja tunnelmat somessa, käytä tunnistetta #akepike.

Kysy lisää

Koordinaattori Jarkko Rikkilä