Koulutus ja seminaarit

Tulevaisuuden kirjastoammattilainen : Lukevatko aikuiset - mitä tekee kirjasto?

Lukevatko aikuiset – mitä tekee kirjasto? Porkkanoita aikuisten lukutaitotyöhön.

Miten kirjasto voi kehittää aikuisten lukutaitotyötä ja edistää yhteisöllisyyttä? Koulutuksessa puhuvat lukutaitotyön asiantuntijat Silvia Hosseini ja Kirsi Ranin. Lisäksi saamme käytännön kokemuksia Minun kirjastoni – yhdessä enemmän -hankkeen työpajoista ja kansainvälisen Media Civic Engagers –hankkeen seminaarista. Päivän päätteeksi meille esitellään historiallista Langin Kauppahuonetta.

Koulutus järjestetään vain lähikoulutuksena Raahessa. Osallistujamäärä max 100.

Kohderyhmä: Kainuun ja Pohjois-Pohjanmaan kirjastojen henkilökunta.
Koulutus on alueelliseen kehittämistehtävään kuuluvaa täydennyskoulutusta ja se on osallistujille maksuton.

Koulutus on osa Tulevaisuuden kirjastoammattilainen -koulutussarjaa. Koulutuksen järjestävät Oulun kaupunginkirjaston Lukemisen edistäminen -tiimi ja Minun kirjastoni – yhdessä enemmän -hanke yhdessä Raahen kaupunginkirjaston kanssa.

ke 19.10.2022

Paikka
Aamupäivä: Raahen seurakuntakoti, Kirkkokatu 10 Raahen seurakuntakoti – Raahen seurakunta
Iltapäivä: Langin Kauppahuone, Kirkkokatu 19.

klo 9–9.30
Ilmoittautuminen ja aamukahvitreffit (Ake ja Minun kirjastoni – yhdessä enemmän -hanke tarjoaa) kollegan kanssa – vapaata jutustelua.

Mervi Vaara lausuu tervetulosanat. Vaara on lukemisen edistämisen palvelupäällikkö Oulun kaupunginkirjastossa.

klo 9.30–10.30
Silvia Hosseini: Parempia porkkanoita – näkökulmia aikuisten lukutaitotyöhön. Silvia Hosseini on kirjailija, kriitikko ja kirjoittamisen opettaja. Hosseini osallistuu koulutuspäivään etänä.

klo 10.30–11.30
Heidi Petrov: Ongi, älä oleta – mielenkiintolähtöistä nuorten aikuisten lukutaitoyhteistyötä tekemässä.
Käytännön vinkit ja kokemukset, miten nuorten aikuisten lukutaitoyhteistyön voi omassa kirjastossa aloittaa. Työpajaosuudessa pääsee mm. kokeilemaan mielenkiinnon kohteiden onkimista unelmakartan avulla. Petrov on Minun kirjastoni – yhdessä enemmän -hankkeen hanketyöntekijä.

Anna Kippola: Työkaluja nuorten aikuisten medialukutaidon ja aktiivisen kansalaisuuden tukemiseen.
Kippola osallistui kansainvälisen Media Civic Engagers -hankkeen seminaariin Norjassa elokuussa 2022 ja tuo koulutukseemme seminaarin antia työpajan muodossa. Kippola on erikoiskirjastonhoitaja Raahen kaupunginkirjastossa.

klo 11.30–12.30
Lounas. Lista ja kartta lounaspaikoista jaetaan koulutuksessa.

klo 12.30–14.15
Kirsi Ranin: LUKUPIIRI – Kirjoista keskustelemisen elämää muuttava taika. Lukupiirit edistävät lukemista, lisäävät ymmärrystä, laajentavat maailmankuvaa ja luovat ystävyyssuhteita. KTM, Kirsin Book Club -blogin ja podcastin perustaja ja Lukupiiri-kirjan kirjoittaja Kirsi Ranin jakaa parhaimmat vinkit lukupiirin perustamiseen ja onnistuneeseen vetämiseen. Ohjelmassa käydään läpi muun muassa kirjaston ja vetäjän roolia, valmistautumista, tunnelman luontia, tilanteen johtamista ja hyvän osallistumiskokemuksen tuottamista. Ohjelma sisältää myös käytännön harjoitteita.

klo 14.15
Kiitokset ja siirtyminen Langin Kauppahuoneelle, Kirkkokatu 19.

klo 14.30–15.20
Talo täynnä tarinoita – Langin Kauppahuoneen esittely ja iltapäiväkahvit (Ake ja Minun kirjastoni – yhdessä enemmän -hanke tarjoaa)

Kaupunki
Raahe