Koulutus ja seminaarit

PiKen lanu-foorumi ti 21.4. – Työhyvinvointia ja vaka-yhteistyötä, mukana Juha T. Hakala

Kevään lanu-foorumi järjestetään tiistaina 21.4. Tampereella pääkirjasto Metson Kuusi-salissa. Päivän teemana ovat työhyvinvointi, parempi arki ja varhaiskasvatusyhteistyön erilaiset konseptit lasten ja nuorten kirjastotyön osana.

Lasten- ja nuortenkirjastotyö PiKe-kirjastoissa – Lämmöllä lukemisen tukena -julkaisussa nousi esille, että ajan puute, muutoksen ryminä ja kiire kuormittaa lanu-työtä tekeviä kirjastolaisia. Tähän teemaan vastaa kasvatustieteilijä, filosofi Juha T. Hakala omassa puheenvuorossaan.

Varhaiskasvatusyhteistyö on puolestaan asia, johon kirjastot voisivat satsata kenties nykyistäkin enemmän. Iltapäivällä kuulemme erilaisista vaka-hankkeista, joita Pirkanmaan ja Keski-Suomen alueella on tällä hetkellä meneillään. Hyvien käytäntöjen jakamiseksi esitysten vetäjät ovat tavattavissa puheenvuorojen jälkeen oppimiskahvilassa.

Koulutus on suunnattu kaikille kirjastolaisille, erityisesti lanu-työtä tekeville. Tervetuloa mukaan!

Aika ja paikka

PiKen lanu-foorumi – Työhyvinvointia ja vaka-yhteistyötä, mukana Juha T. Hakala
Ti 21.4. klo 09.00 – 15.00
Tampere, Pääkirjasto Metso
Kuusi-sali

Ilmoittaudu päivään 14.4. mennessä täältä löytyvällä lomakkeella.

Klo 09.00 – 09.30 Aamukahvi (kehittämiskirjasto tarjoaa)

Klo 09.30 – 11.15 Kiireen imusta hallittuun kohtuuteen – vinkit kohti parempia työpäiviä / Juha T. Hakala, kasvatustieteilijä & filosofi

Klo 11.15 – 12.30 Lounas (omakustanteinen)

Klo 12.30 – 14.00 Varhaiskasvatusyhteistyön palvelut, konseptit ja kehittämishankkeet esittelyssä

Esittelyssä mm. seuraavat konseptit (lista täydentyy!)

• Lukijaksi-projekti Lempäälässä / Sari Musakka, kirjastovirkailija, Lempäälän kunnankirjasto
  • Lämmöllä lukemisen tukena -lanu-opas / Mervi Hietanen, pedagoginen informaatikko, Tampereen kaupunginkirjasto
  • Tartu tarinaan -hanke / Suvi Ylönen, hankevastaava, Tartu tarinaan
  • Perheiden lukudiplomi / Niina Salmenkangas, palvelupäällikkö, Tampereen kaupunginkirjasto
  • Lukulumo – monikielinen kuvakirjapalvelu varhaiskasvatukseen / Maria Anttila, erikoissuunnittelija, Tampereen kaupunki

Klo 14.00 – 15.00 Hankkeiden esittelijät tavattavissa oppimiskahvilassa

Klo 15.00 Päivä päättyy

Tilaisuuden järjestää Tampereen kaupunginkirjasto. Tampereen kaupunginkirjastolla on alueellinen kehittämistehtävä Pirkanmaan ja Keski-Suomen alueella. Kuvat ja tunnelmat somessa, käytä tunnistetta: #akepike.

Facebook: https://www.facebook.com/akepike/
Instagram: @pikenkirjastoklubi
YouTube: @pikenkirjastoklubi

Heräsikö kysymys? Ota yhteyttä!

Koordinaattori Jarkko Rikkilä
040 800 7828 / jarkko.rikkila@tampere.fi